Thursday 23 June 2016 By: Naemah

DIPHTHERIA: UNTUK RENUNGAN BERSAMA


Sehari dua ini, isu diphtheria banyak diperbincangkan dan diperdebatkan di alam maya. Aku sebagai ibu kepada anak anak kecilku, turut mengikuti setiap perbincangan yang berkaitan dengan isu ini. Hati juga tak lepas dari rasa kebimbangan memikirkan anak anakku yang masih kecil. Kes yang telah meragut nyawa, dan kes yang tidak boleh dipandang ringan dari mereka yang bertanggungjawab.

Meskipun anak anak tidak tercicir dari menerima vaksin yang berkaitan, namun tetap juga gusar memikirkan sebarang kebarangkalian yang tidak diingini.  

Golongan anti vaksin (katanya pro choice) tetap dengan kedegilan mereka untuk menolak vaksin meski banyak usaha dilakukan oleh yang berkewajiban untuk memahamkan mereka tentang kepentingan vaksin untuk melindungi anak mereka, dan yang lebih besar lagi untuk melindungi komuniti dari wabak penyakit yang berkaitan. 

Walau fatwa mengeluarkan hukum 'harus', mereka masih menyatakan ia 'haram'. Mereka lebih faham agama, malah mereka lebih berpengetahuan dari doktor dan mereka yang terlibat dalam bidang perubatan ini. 

Bila berdebat, mereka tak pernah kalah. Doktor dan pendokong vaksin dituduh yahudi, dajjal dan sebagainya. Berselindung di balik hujjah 'agama', sedang mereka tidak lain hanya mementingkan diri sendiri. 

Bukankah agama menganjurkan agar kita sedaya upaya mencegah dari segala kemudaratan? Dalam bab penyakit yang tersebar ini, vaksin adalah salah satunya. Dan ia adalah saranan dari mereka yang lebih arif, yang lebih tahu, yang belajar dan mengkaji, lebih dari kita. Kita bukan hanya melindungi anak, malah lebih dari itu melindungi masyarakat dari tersebarnya penyakit bahaya ini. Namun, kita masih ingin berdiri bersama hujjah kita yang hakikatnya bukan ahli dalam bidang ini.

Pro vaksin, atau anti vaksin, semuanya membuat keputusan atas dasar 'sayang anak'. Bezanya ilmu yang kita dapat itu boleh jadi benar atau sebaliknya. Mengapa tidak, kita meletakkan kepercayaan kepada mereka yang lebih 'ahli'. Orang agama sekalipun, mereka tetap perlu bertanya ahlinya, kerana itu bukan dalam bidang pengetahuan mereka. Usah terlalu mudah meletakkan hukum dan menuduh orang tidak beriman pada takdir. Kerana Allah sendiri meminta kita berusaha mencegah diri dari segala bentuk kebinasaan.

Lapangkanlah hati, jika fatwa menghukumnya 'harus', makan terimalah ia sebagai harus. Usah teragak untuk memberi suntikan vaksin pada anak, kerana kita hakikatnya sedang berusaha melindungi anak kita, dan melindungi komuniti kita. Insya Allah.

Bab anak tak boleh terima vaksin, allergic dan sebagainya boleh kita mendapatkan nasihat selanjutnya dari doktor atau yang lebih pakar. Mereka pasti ada saranan yang lebih baik..

Sedikit buah fikiran dariku, seorang ibu yang juga ingin melindungi anak anak. Rujukan ku hanya pada mereka yang lebih 'ahli' di dalam bidang ini, dan yakin apabila fatwa sendiri menggariskan hukum harus ke atasnya. Selebihnya aku bertawakkal kepada Allah. 



0 comments:

Post a Comment