Thursday 30 June 2016 By: Naemah

HAKIKATNYA UMMI INI...

Picture: Pinterest 

Ummi ini...
Tak perlu dinafikan betapa cinta ummi pada anak anak terlalu mendalam, tak siapa dapat menandingi. Kerana ummi adalah ibu yang mengandung dan melahirkan, ummi yang menanggung segala beban, kesukaran dan kesakitan. Hati ummi terlalu kasih dan terlalu cinta.


Ummi ini...
Menyimpan rasa kasih dan cinta yang tak pernah luntur. Cinta yang akan dibawa sehingga mati. Cinta seorang ibu pada anak yang dikandung 9bulan, yang dilahirkan setelah bertarung nyawa melawan kesakitan.


Ummi ini...
Dalam cinta dan sayang, ada ketika menjadi kasar dan marah. Adakala terhakis sabar, terluah emosi. Dek pelbagai alasan yang tak termampu ditanggung hati. Anak anak jadi mangsa, meski anak tak pernah berdosa.


Ummi ini... 
Dalam kemuliaan yang Allah kurniakan, tetap insan biasa yang banyak dosa. Tetap perlu mengasuh diri, menjadi ibu yang kuat sabar dan tahan marah. Kerana dengan kesabaran yang kuat itu, dan kerana dalam kemampuan untuk terus bertahan itu, darjat kemuliaan menjadi hak ibu yang tak perlu dipertikai.


Ummi ini... 
Sering saja bertekad dan menyimpan hasrat. Agar menjadi ibu yang lebih baik dari sebelumnya. Kuat menahan sabar, lemah lembut memberi layanan, mendengar segala cerita dan luahan, bijak memberi nasihat dan kata semangat  dan terus berusaha menjadi ibu yang berperwatakan ibu sejati.


Ummi ini...
Kerana sering berbuat salah, sering pula menyesal dan rasa berdosa. Namun tetap juga lemah, untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama. Berulang kali, berkali kali. Betapa ummi ini sangat lemah.


Ummi ini...
Sering dihambat rasa berdosa pada anak syurga ini. Amanah yang belum termampu dijaga dengan sempurna. Terkurang di sana dan sini. Entah, adakah cebisan kemuliaan itu masih ada pada ummi ini. Atau sekadar dosa yang bertambah saban masa???


Allah... ampunkan dosa ummi ini. Ummi yang terlalu banyak khilaf dalam mendidik amanahMu.

Allah...berilah masa, peluang dan petunjuk. Agar ummi ini bisa memperbaiki kekurangan diri, agar bisa menjadi ummi yang lebih baik, agar kemuliaan seorang ibu itu bisa diraih.

Aameen ya Rabb :')

0 comments:

Post a Comment