Sunday 26 June 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 260616

Hari ini 21 Ramadhan 1437H. Hari keenam abi di Bintulu. Anas dan Mussaab masih di rumah mek. ummi bangun bersahur seperti biasa.

Jam 4.30, Anas turut bangun, menangis mencari ummi yang tiada di sisi. Kemudian Mussaab pula bangun, menangis juga minta nak minum air. Selepas diberi air, Anas dan Mussaab sambung tidur. Tidur lena...

Anas bangun jam 9 pagi, Mussaab pula jam 9.30 pagi. Seperti biasa, berguling dan bergolek dulu di tempat tidur sebelum memulakan hari. Anas mencapai ipad dan leka sebentar dengan ipad. Ummi bawa Mussaab ke bilik air untuk dimandikan. Seperti biasa, berkejar dulu untuk dimandikan. Selesai Mussaab, Anas pula. Anas lebih mudah, kerana dah besar. Walaupun lambat, ikut saja arahan ummi.

Lepas mandi, ummi ke dapur buatkan susu untuk Anas dan Mussaab. Pukul 10 pagi, makan nasi dan nugget. Lepas tu main. Anas minta ummi bawa turun mainan dalam box yang ummi simpan di atas almari. Seperti biasa, satu box dicurah ke lantai dan sudah pastinya rumah bersepah sepah. Anas janji dengan ummi nak kemas balik lepas main. Ummi biarkan dan harap Anas akan kemas. Mussaab juga main bersama. Ipad juga tak dilupa.



Jam 11 pagi, cik singgah rumah Mek lepas balik dari menoreh. Cik belikan ikan dan keropok lekor yang Anas dan Mussaab suka. Berbual santai dengan Mek dan cik di luar rumah. Masuk semula ke dalam rumah lepas cik balik. Anas dan Mussaab tolong ummi jemur kain pula. Lepas tu baca buku 123 dengan Mussaab. Anas ulangkaji vocab arabic dalam ipadnya (e-flashapps).



Jam 12, ummi WhatsApp dengan abi. Abi bertanya khabar anak anaknya. Ummi seperti biasa melaporkan aktiviti Anas dan Mussaab pada abi. Hantar juga gambar sebagai pengubat rindu abi. Lepas tu abi cal, bercakap sekejap dengan abi.

Lepas tu, Anas baca ayat al Quran per kata yang sudah ummi tulis di kertas a4. Sudah masuk ayat ke4 surah 'abasa. Anas suka belajar cara begini. Di samping melukis, Anas juga dah suka menulis sekarang. Banyak contengan ABC di kertas dan di dinding. Rajin pula mengajar adik. Lepas baca ayat per kata, Anas menulis numbers pula, 1- 20. Ummi suka sangat Anas semakin pandai. Ummi hantar video dan gambar Anas belajar pada abi. Abi juga suka dan bangga. Harap Anas dapat ajar adik juga. Kesian adik. Dia nak pandai macam Anas juga. Kadang ummi lupa untuk fokus pada Mussaab. Tapi Mussaab pandai juga, insya Allah. Mussaab dah belajar banyak perkara juga.


Pukul 1.30, lepas ummi solat zohor, suapkan Anas dan Mussaab nasi pula. Makan berselera. Kemudian masuk bilik untuk tidur. Tapi Anas dan Mussaab leka dengan ipad dan hp ummi sorang satu. Kemudian berebut ipad pula sampai Mussaab menangis dan akhirnya tertidur. Ummi juga kemudian lena. Anas masih tekun dengan ipadnya.

Jam 3.45, ummi bangun dari tidur. Anas masih belum tidur walaupun kelihatan dah mengantuk. Jam 4 petang, tertidur juga. Mussaab bangun ketika azan asar. Keluar rumah melihat hujan sedang turun. Anas masih lena. Ummi solat asar, Mussaab baring sebelah Anas, tunggu ummi selesai solat. Kemudian keluar ke ruang tamu rumah Mek.
Mussaab ambil buku 123 lagi untuk baca bersama ummi. Kemudian buku Baby Animal pula. Lepas tu Mussaab main mainan yang masih bersepah di lantai, belum dikemas. Anas masih lena meskipun ummi dah cuba kejut.

Jam 6 petang, Anas bangun dari tidur. Mata bengkak dan selesema lagi. Kesian Anas. Terus mandi dan keluar membuat aktiviti. Petang ni buat buku Hidden Pictures Puzzles (cari barang tersembunyi). Siap satu muka surat. Mussaab tak berminat. Leka dengan ipad pula.

6.45, cik datang lagi. Datang sekejap saja. Ummi mandikan Mussaab, kemudian suapkan nasi, dan buatkan susu. Selepas itu Anas dan Mussaab main di luar, sementara ummi menunggu waktu berbuka. Tengah ummi berbuka, Anas dan Mussaab masuk lagi dan makan lagi. Banyak sangat makan. Hingga selesai bersama, dan keluar bersama. Anas kemas mainan yang bersepah selepas banyak kali Ummi minta kemaskan. Ummi solat maghrib. Anas melukis dan menulis lagi. Mussaab main.

Lepas solat Maghrib, Anas membaca al Quran seperti biasa. Baca surah an Nazi'at (1-35) dan mengeja ayat di surah 'abasa. Dah eja sampai 5 ayat. Alhamdulillah. Lepas tu sambung main dan menulis lagi. Mussaab juga sama. Ummi solat isyak dan terawih. Tengah ummi solat, Anas dan Mussaab makan lagi. Roti sira Mek dihabiskan pula.

Selapas ummi selesai terawih, masuk dapur dan goreng keropok lekor. Anas dan Mussaab makan lagi. Memang berselera sangat makan sejak akhir akhir ini. Mussaab dah semakin tembam. Anas juga. Lepas makan sambung aktiviti lagi. Ipad, buku dan mainan. Masih tak mengantuk.

10.30 malam, ummi siapkan tempat tidur dan tutup lampu. Tak lupa buka mp3 surah yang sering diperdengarkan pada Anas dan Mussaab. Anas dan Mussaab masih tak mahu tidur. Macam macam aksi dilakukan. Masih mahu bercakap dan bertanya. Gosok perut ummi dan bertanya tentang baby juga :)

Mussaab tidur akhirnya jam 11 lebih. Kemudian ummi dan Anas. Tak tahu pukul berapa. Ummi terbangun semula dan tutup bacaan surah. Tidur semula. Anak anak ummi keduanya sudah lena. Alhamdulillah.

Semoga hari esok bangun dengan lebih ceria dan happy. Semoga sihat anak anak ummi. Semoga dapat meneruskan kehidupan dengan lebih baik. Ummi sayang Anas dan Mussaab. Tak lupa anak yang sedang ummi kandung ini. Semoga sihat Sayang ummi :)









0 comments:

Post a Comment