Saturday 25 June 2016 By: Naemah

ALLAH MENJAGA ANAK ANAK UMMI

Anak anak ummi..

Hari ini ummi bersyukur menjadi seorang ibu. Gelaran 'ibu' menjadi milik ummi sebaik kalian ummi lahirkan. Satu gelaran yang indah dan paling membahagiakan :')


Hari ini, membaca kisah penderaan kanak kanak, ummi menangis, membaca kisah pedophilia, ummi sakit hati dan teramat sedih, melihat kanak kanak sakit terlantar dengan keadaan fizikal yang tak mampu dilihat, ummi sayu hati, melihat anak anak yang hidup dalam kemiskinan dan kesempitan, ummi sangat simpati, melihat anak anak tanpa ayah dan ibu, ummi kesayuan, melihat anak anak mangsa perang yang tak dapat makan minum dan tiada tempat tinggal, hati ummi diusik sedih dan sayu lagi....

Mereka anak anak kecil seperti Anas dan Mussaab. Namun Allah mentakdirkan kehidupan mereka tidak sebaik dan seindah kehidupan kanak kanak seperti Anas dan Mussaab. Yang punya ayah dan ibu, yang sering dilindungi, cukup makan minum dan riang bermain, sihat tubuh badan dan hampir semua permintaan dipenuhi ummi dan abi. Betapa kalian beruntung dan bertuah.

Ummi sedih, mengapa begitu nasib mereka, namun ummi tak mampu mengagak rahsia Allah. Mereka juga insan suci dan tiada dosa seperti anak anak ummi. Namun mengapa mereka perlu mengharungi segala derita itu. Allah pasti sudah menyusun takdir yang indah buat mereka, di sebalik setiap derita yang mereka tanggung itu. Maka ummi hanya bersangka baik pada Dia yang Maha Kuasa. Maha Pengasih, dan tak pernah menzalimi :')

Ummi menangis bila melihat wajah suci mereka. Hati ummi lebih dicarik pilu bila memikirkan mereka itu adalah anak anak ummi yang hari ini hidup dengan sangat baik dan ceria. Ummi tak mampu nak menahan sebak di dada.

Sekali lagi ummi mohon Anas, Mussaab dan anak anak ummi semuanya... bersyukurlah kalian di atas kehidupan yang baik ini. Syukur di mana tempat dan duduk kalian hari ini. Ada ummi dan abi, cukup makan pakai, ada tubuh badan yang sihat, dapat bermain penuh riang, dapat hampir segalanya yang kalian mahu. Syukurlah, dan jangan pernah lupa pada mereka yang tiada.

Malah ummi.. penuh kesyukuran ummi panjatkan pada Ilahi yang memberikan kehidupan yang baik dan sempurna pada anak anak ummi. Segalanya cukup, anakku. Sudah lebih dari cukup, anakku... 

Nikmat Allah yang mana lagi yang tidak kau syukuri???


Hari ini anak ummi masih kecil untuk memikirkan tentang semua ini. Namun di suatu hari apabila sudah semakin dewasa, semoga kalian dapat memikirkan tentang hakikat semua ini. Apa saja boleh terjadi dalam kehidupan kita. Takdir Allah mengatasi segalanya. Jika hari ini kehidupan kita baik, di masa akan datang belum tentu bagaimana. Berdoa dan berharaplah hanya pada Allah agar perjalanan hidup kita dipermudahkan. Agar kita tidak diuji dengan ujian yang tak mampu kita pikul.

Bagaimana kehidupan anak anak ummi hari ini... di saat senang bersyukurlah, di saat sukar mohonlah pada Allah agar ditunjukkan jalan keluar.

Anak anak ummi... semoga dalam hatimu sentiasa ada ALLAH. Ummi dan abi tak selamanya akan menjagamu. Namun yang pasti, ALLAH sentiasa ada untukmu.

Ingatlah pesan ummi sentiasa.. moga ALLAH sentiasa ada dalam hatimu.



0 comments:

Post a Comment