Tuesday, 1 September 2026 0 comments By: Naemah

FAMILY DAY 2026 @D’IMPIANA SOFEA





Family Day 5.0 berlangsung sudah, pada tarikh 30-31 Ogos 2026 bertempat di D’ Impiana Sofea, Pantai Kemayang, Bachok. 


Alhamdulillah, tahun kelima keluarga besar kami meraikan hari keluarga. Keluarga besar yang terdiri dari 4 generasi, dengan jumlah ahli keluarga seramai 62 orang.

(Satu keluarga tak dapat sertai, dan seorang lagi tak dapat ikut serta kerana bertugas-menjadikan kehadiran tahun ini adalah seramai 56 orang)



Pemilihan tarikh, booking penginapan, t-shirt dan lain-lain yang berkenaan.


Seperti biasa, tarikh family day dipilih sebaik saja takwim persekolahan dikeluarkan (bulan Januari). Maksudnya, dari awal tahun lagi dah pilih tarikh siap-siap sebab nak semua orang ‘simpan’ tarikh tu dan boleh tolak agenda lain yang datang kemudian. 


Kemudian pada bulan Mac, mula mencari lokasi untuk program hari keluarga. Rupanya dah banyak penginapan yang dah fully booked. Terlambat lagilah rupanya kita. Last-last dapat D’ Impiana Sofea, nampak cantik dan menarik tempatnya. Terus berkenan. Kebetulan masa tanya tu, semua bilik masih kosong. Alhamdulillah, rezeki. Kami book 11 bilik. Selesai bayar deposit, selesailah bab penginapan. 


Sebelum sampai ke tarikh yang ditetapkan, kita keep remind ahli keluarga supaya tak terlupa, tetapkan juga bayaran (rm150/keluarga). 


Pada awal bulan Ogos, settlekan hal t-shirt, tetapkan harga bayaran keseluruhan (bayaran keluarga, t-shirt dan penginapan). Alhamdulillah semuanya sangat memberi kerjasama. Sebelum program, hampir semua bayaran diterima. Alhamdulillah. Pada bulan ni juga selesai hal-hal yang lain seperti banner, hadiah, bab makan minum, permainan dan sebagainya. Semuanya on time. Terbaik ajk kita!



Program hari keluarga berjalan lancar


Maka program hari keluarga berlangsung sebagaimana dirancang. Cuma ‘lari’ sikit dari tentative asal. Acara mula lewat kerana ramai yang sampai lambat (jalam jem). Mek pula kurang sihat pada awalnya (pening), dan tak dapat sertai sessi bergambar. Sessi bergambar juga kurang teratur sikit, tak macam tahun lepas. Tapi sempatlah tangkap gambar keluarga masing-masing dan keluarga besar (ya, mek tak ada dalam gambar). 


Kemudian sambung ke acara sukaneka kanak-kanak, remaja dan dewasa. Juga tak banyak game tahun ni. Tapi masih meriah. Itupun pukul 6 petang baru selesai. Berkejar juga dengan masa, sebab anak-anak dah tak sabar nak mandi kolam. Selesai acara, semua serbu masuk kolam pula. Mandi sepuasnya. Yang dewasa, sibuk dengan penyediaan makan malam (bbq, steambot dan makanan yang siap dibawa dari rumah). Masak depan homestay dengan view anak-anak yang sedang mandi kolam. Alhamdulillah, makanan meriah seperti biasa. Cukup untuk dinikmati semua. 


Masuk waktu Maghrib, bersolat jemaah di dewan yang disewa. Ada sessi tazkirah, dan disambung dengan program malam. Tahun ini meneruskan lagi acara persembahan anak-anak cilik, tak dilupakan ucapan dari ketua keluarga (anak sulung mek), penyampaian hadiah untuk anak- anak dan pemenang acara sukan, dan saling bertukar hadiah mengikut cabutan yang telah dibuat. Dan yang terakhir (game baru), sessi tarik hadiah yang disertai oleh semua ahli keluarga. Siang tadi tak sempat buat, maka sambung ke malam. Meriah sangat! Sebelum masing-masing bersurai dari dewan, sambung makan lagi, mengemas dan tidur.



Time to say goodbye


Hari kedua, hanya acara bebas dan santai. Jalan-jalan tepi pantai tengok sunrise, breakfast nasi lemak yang ditempah dengan homestay, sambung mandi kolam, dan beransur-ansur mengemas dan ready untuk check out. Hampir jam 12, satu persatu keluarga meninggalkan D’Impiana Sofea dengan 1001 kenangan yang tercipta di sini. Bertemu dan berpisah, begitulah lumrahnya kehidupan.


Alhamdulillah boleh dikatakan segalanya berjalan lancar, biarpun bersama kekurangan yang ada. Ahli keluarga sangat memberi kerjasama, tak banyak songeh, dan sponsor juga banyak. Syukur pada Allah untuk segalanya.


Insya Allah tahun depan kita akan teruskan lagi program hari keluarga. Semoga semuanya sihat dan semoga bertambah-tambah lagi ahli keluarga kita di masa akan datang. Semoga Allah limpahkan rahmat buat keluarga ini, selamanya hidup dengan harmoni tanpa sengketa. Ameen.



Gambar kenang-kenangan tahun ini; 
































































CUTI MAULIDURRASUL DI RIVER & GLAMP



River & Glamp

24-25 Ogos 2026


Pada cuti sempena Maulidur Rasul hari tu berkesempatan bercuti di River & Glamp (lokasi: Nur Laman Bestari Eco Resort, Jalan Sg Tua, Batu Caves). Dah kali kedua kami datang ke sini. Kali pertama datang pada tahun 2021-5 tahun yang lalu. Lebih kurang 2 jam perjalanan dari rumah, kami bertolak pada pukul 2.30 petang dan sampai sana pukul 4.30 petang. 


Berbeza dengan 5 tahun lepas, khemah semakin banyak didirikan, di samping chalet  yang juga menjadi pilihan di sini. Masuk saja kawasan ni, terdengar deruan air sungai yang mengalir dan suara hidupan hutan yang mengiringi. Pendek kata, lokasi ini sangat dekat dengan alam semulajadi. Namun, ia juga berdekatan dengan highway dan kawasan pembinaan ECRL yang sedang berjalan. Jadi, agak ‘bising’ juga la dengan bunyi kenderaan yang lalu lalang di jalan dan bunyi kerja yang sedang berjalan.


Lepas check in dan rehat sekejap, suami dan anak-anak turun bermain di sungai. Ummi ambil kesempatan untuk masak nasi goreng sekejap. Lepas tu ikut ke sungai. Mandi sungai sepuasnya. Best sangat, lama tak jumpa sungai. Sibuk dengan sekolah je. Hampir jam 5.30, meninggalkan kawasan sungai. Masing-masing dah kesejukan. Kemudian ke padang, main bola. Suri dan Nuha main di playground yang berdekatan. 


Next hidangan, ummi goreng popia, bakar ayam dan goreng nugget. Agak mengambil masa juga nak siapkan makan malam sebab dapur ada satu je. Alhamdulillah pukul 7 malam dah boleh makan semua. 


Lepas makan malam, mandi dan solat berjemaah di surau. Alhamdulillah, surau kat sebelah khemah je. Surau selesa, tempat makan selesa, tandas pun bersih. Sangat ‘menikmati’ suasana tenang di sini. Tidur malam juga sangat lena. 


Next day, solat subuh dan masak bihun goreng pula. Goreng nugget, sosej dan segala yang ada. Sarapan, main bola kat padang, dan mandi sungai lagi sebelum bersiap untuk check out. Balik dari sungai, habiskan makanan yang masih ada. Sempat juga masak megi, masing-masing kelaparan lepas bermain di sungai. Alhamdulillah bekalan yang dibawa hampir habis dinikmati di sini. 


Lepas makan, mandi dan bersiap dan sedia untuk check out. Hampir jam 12pm, selesai urusan check out dan meninggalkan River & Glamp dengan kenangan yang manis. 


Alhamdulillah, walau sekejap, dapatlah juga menikmati alam dan ketenangan yang ada di sini. Sebelum kemudiannya kembali semula kepada kesibukan di rumah. 


Info tambahan: booking penginapan masa promosi matta fair 2026, dengan harga RM259/tent (open date). Alhamdulillah dapat grab harga lebih murah dari harga asal. Dapat pula open date, bila-bila masa boleh book tent (bergantung pada kekosongan). 


Terima kasih River & Glamp. Harap ada promosi seperti ini lagi di masa akan datang, sebab tempat ni antara tempat rasa nak repeat datang lagi sebab kena dengan ‘jiwa’. 






















*terlupa nak bergambar sekeluarga*


RIVER & GLAMP-5 TAHUN LEPAS