4-9-2026
Jumaat
Hari ni ummi catat ‘rekod’ terbaru, drive dari Jeli ke Semenyih. Sehari sebelumnya dah drive dari Kota Bharu ke Jeli. Terpaksalah, bila tiada pilihan selain drive sehingga sampai ke destinasi. Abi di Sarawak, entah bila pulangnya. Cuti sekolah pula hampir berlalu. Maka ummi ambil keputusan untuk drive sendiri walaupun tak pernah.
Dah tentu ada rasa takut, ada debar dan overthinking yang tak mampu diceritakan. Tapi akhirnya, tawakkal saja. Tiada kekuatan melainkan dariNya.
Perjalanan bermula.
Bertolak dari rumah mek sekitar jam 7.30 pagi. Alhamdulillah dah siap breakfast semua (cik masak), tak perlulah mencari sarapan lagi. Memulakan perjalanan dengan doa dan harapan agar perjalanan hari ini selamat dan dipermudahkan segala urusan.
2 jam pertama (Jeli-Gua Musang), perjalanan agak lancar, tak banyak kereta, cuma antara Jelawang ke Gua Musang tu jalan raya banyak yang rosak. Lubang sana sini, jadi kena extra careful. Tak boleh nak memecut sangat. Dan syukur sangat, sepanjang jalan ni Nuha lena saja di belakang bersama Suri.
Perhentian pertama
Selepas 2 jam perjalanan, sekitar jam 9.30 pagi berhenti di Masjid Tengku Faiz di Gua Musang. Masjid yang sentiasa jadi perhentian wajib sekeluarga dari dulu sampai sekarang.
Berhenti pergi toilet, beli makanan sikit kat kedai yang dibuka di perkarangan masjid, dan lepaskan anak-anak bermain sekejap di playground yang ada kat sini. Lepas tu, jam 10.15 pagi sambung semula perjalanan. Tak lupa share live location dengan abi yang sedang berada di laut (walaupun line internet kat sana slow sangat). Dapatlah juga abi tahu pergerakan anak isterinya.
Sebelum keluar dari Gua Musang, trafik agak perlahan pada mulanya (selepas R&R Gua Musang) kerana ada kerja baiki jalan di disitu, dan jalan hanya dibuka sebelah. Dah lepas kat situ, ada roadblock pula di jalan sebelum masuk highway. Slow pula kat situ. Dah lepas roadblock, perjalanan kembali lancar. Ya, syukur tak banyak kereta hari ni. Nuha juga bagus sangat, tak merengek nak ummi.
Perhentian kedua
Selepas hampir 4 jam memandu dari Gua Musang, akhirnya sampai di perhentian kedua iaitu di R&R Gombak pada jam 2 petang. Alhamdulillah kat sini pun tak sesak sangat, senang dapat parking dan destinasi pun dah semakin hampir. Dapat berhenti makan dengan tenang, solat, ke toilet dan tak lupa tukar pampers Nuha. Syukur, anak-anak pun dah besar dan senang dikawal. Yang besar boleh tolong jaga dan control adik yang kecil.
Kemudian dalam pukul 2.45, selesai segalanya, naik kereta dan sambung perjalanan ke Semenyih. Berbaki 1 jam lagi perjalanan. Trafik juga lancar.
Selamat sampai ke destinasi
Alhamdulillah, selamat tiba di rumah jam 3.45 petang. Syukur, lega dan happy sangat perjalanan hari ini dipermudahkan oleh Allah. Satu perjalanan yang tenang bersama anak-anak yang sangat memberi kerjasama. Tak dilupakan doa insan-insan tercinta yang mengiringi perjalanan. Terima kasih ya Allah.
Sekian, catatan kenang-kenangan untuk ‘rekod’ pertama kali ummi drive jauh bersama anak-anak. Paling jauh, setakat ni yang ummi pernah drive, sendiri tanpa abi. Syukur tak hadap jem, syukur anak-anak behave, syukur terlindung dari segala hal yang tak diingini.
Nak drive balik kampung lagi?
Hmm.. kalau ada pilihan, tentulah tak mahu. Penatt.. tapi kalau takdirNya kena drive lagi, sekurang-kurangnya dah ada pengalaman yang buatkan diri ni lebih yakin. Dan yang paling utama sebenarnya, tetaplah bergantung dengan Allah. Segalanya adalah kerana izin dan pertolongan dariNya semata.
Alhamdulillah.