Thursday 2 August 2018 By: Naemah

SYARAT PERMOHONAN SEKOLAH RENDAH AGAMA INTEGRASI (SRAI) NEGERI SELANGOR

Entri kali ini akan menerangkan serba ringkas tentang cara dan kelayakan untuk memohon ke Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI) negeri Selangor.


Pengenalan kepada Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI)

SRAI telah diwujudkan oleh kerajaan negeri Selangor dengan tujuan untuk menggabungkan Kurikulum Sekolah Rendah Agama (KSRA) JAIS dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) di bawah kementerian pendidikan. Ini bermakna, anak-anak kita tak perlu lagi kepada 2 sessi pembelajaran di mana satunya sessi persekolahan biasa, dan satu lagi untuk sessi sekolah agama. Di SRAI, cukup dengan hanya satu sessi persekolahan (7.30 pagi-3.30 petang) sahaja kerana semua subjek pendidikan kebangsaan dan Agama sudah terangkum di sini.


Senarai SRAI di seluruh negeri Selangor





Gambar ini adalah dari buku contoh soalan Ujian Kelayakan SRAI yang diduduki Anas baru-baru ini. Berpandukan sekolah yang disenaraikan, terdapat hanya 11 buah SRAI di seluruh negeri Selangor. Tak banyak kan? Maka perlu kepada persaingan dan saringan ketat untuk mendapatkan tempat di sekolah ini.


Bagaimana untuk membuat permohonan ke SRAI

Secara umumnya, untuk memohon kemasukan SRAI, ibubapa perlulah warganegara Malaysia dan anak yang ingin memohon perlu terlebih dahulu mendaftar untuk kemasukan tahun satu di sekolah kementerian. Seperti tahun ini, pendaftaran untuk kemasukan tahun satu dibuka pada 1-31 Mac 2018, dan borang permohonan ke SRAI pula dikeluarkan pada bulan April. Jadi, ibubapa perlu peka pada tarikh penting yang diumumkan supaya tak terlepas masanya :)

Ok, sebaik sudah mendaftar di sekolah kementerian, dan selepas dikeluarkan borang permohonan SRAI, ibubapa perlu ke SRAI yang berdekatan rumah masing-masing untuk mengambil borang dengan bayaran sebanyak rm10. Di sekolah ini juga ibubapa boleh membeli buku Ujian Kelayakan SRAI untuk latihan dan persediaan anak-anak menghadapi Ujian nanti. 

Borang yang sudah lengkap diisi perlu diserahkan kembali kepada sekolah tadi dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Yang diperlukan bersama borang ini juga adalah 3 keping sampul surat siap dengan setem dan alamat lengkap tempat tinggal.  

Surat pertama akan sampai ke rumah untuk memaklumkan tarikh ujian kelayakan SRAI. Semua pelajar yang memohon wajib menduduki ujian kelayakan SRAI pada tarikh yang telah ditetapkan. Ujian ini diadakan serentak di semua SRAI di seluruh negeri Selangor. Pada tahun ini ujian diadakan pada 7/7/2018. 

Dalam tempoh lebih kurang 2 minggu kemudian, keputusan ujian diumumkan. Keputusan boleh disemak secara online di website JAIS atau boleh ke sekolah untuk tujuan semakan ini. Anas menerima keputusan ujiannya pada 26/7/2018, 19 hari selepas tarikh ujian tersebut. Dan 3 hari selepas keputusan, akan sampai pula surat kedua kepada calon yang berjaya. Pada tempoh masa yang telah ditetapkan, ibubapa perlu sekali lagi ke sekolah untuk menyerahkan borang persetujuan beserta maklumat lengkap pelajar dan ibubapa. Surat ketiga akan menyusul kemudian. 


Bagaimana bentuk ujian kelayakan SRAI dan apa persediaan yang perlu dibuat

Secara umumnya, ujian ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu lisan dan bertulis. Dalam ujian bertulis, anak-anak perlu menjawab soalan-soalan kefahaman asas dalam bahasa melayu, arab dan inggeris,  matematik, sains, jawi, iqra’ dan sirah nabi. Begitu juga untuk ujian lisan, anak-anak diminta untuk membaca petikan ringkas bahasa melayu dan inggeris, juga jawi dan asas iqra’ dan al-Quran.

Dari segi persediaan, tak dapat tidak, anak-anak perlu dilatih agar lancar membaca dan mempunyai pengetahuan asas dalam subjek tertentu seperti metematik, sains, jawi dan bahasa arab.

Oleh kerana saingan boleh dikatakan sengit, anak-anak perlu bersedia dengan sebaik mungkin untuk menempuh ujian tersebut. Ibubapa pasti maklum di tahap mana anak-anak kita, namun bak kata orang tak salah mencuba. Rezeki itu Allah yang tentukan. Tiada syarat ketat untuk memohon, cuma perlu cukup persediaan untuk bersaing merebut tempat yang agak terhad. Itu saja :)


Contoh soalan Ujian Kelayakan SRAI

Buku soalan Ujian kelayakan SRAI boleh dibeli di sekolah ketika mengambil borang permohonan. Anak-anak boleh cuba menjawab soalan yang terdapat di dalam buku tersebut untuk membiasakan mereka dengan soalan yang bakal dijawab di hari ujian nanti. 

Ini adalah contoh soalan yang terdapat di dalam buku tersebut :

























Baiklah, cukup penerangan serba ringkas tentang cara bagaimana untuk memohon kemasukan SRAI di negeri Selangor. Harapannya agar maklumat ini dapat membantu para ibubapa yang sedang mencari maklumat tentang sekolah ini dan berminat untuk membuat permohonan untuk anak-anak di masa akan datang. Untuk info lebih lanjut dan terperinci, boleh ke website JAIS dan boleh mendapatkan maklumat tambahan di blog-blog lain juga :)

Insya Allah Anas akan memasuki tahun satu pada tahun depan, 2019 di SRAI Pekan Beranang. Doakan semoga Anas akan seronok belajar dan berkawan di sekolah baru nanti, dan semoga menjadi tempat yang terbaik untuk Anas menimba ilmu sebanyaknya nanti. Insya Allah. 

Sebagaimana matlamat SRAI untuk seimbangkan ilmu dunia dan akhirat, begitu juga hendaknya anak-anak kita nanti terdidik baik sehingga mampu mencapai kecemerlangan dalam semua bidang termasuk akademik, akhlak dan sahsiah. Insya Allah :)












4 comments:

Unknown said...

Tahniah, anas 😊

Naemah said...

Terima kasih teacher Sya. Jasa guru-guru di Little Diamond Kindergarten tak akan dilupakan. Hanya Allah mampu membalasnya :)

Daleela said...

Puan.. Nak contoh soalan boleh ke?

Naemah Ismail said...

Gambar kt bawah tu puan

Post a Comment