Tuesday 7 August 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 070818






Hari kedua abi di Bintulu. Pagi ini abi bertolak ke laut, bertugas seperti biasa. Anas, Mussaab dan Miqdad bangun jam 6.30, mandi dan bersiap dengan pakaian mandi kerana hari ni ada aktiviti splash di sekolah. Miqdad juga berpakaian kemas nak hantar Anas dan Mussaab ke sekolah. 


Turun ke bawah, makan roti cheese dan makaroni goreng sambil ummi pasangkan bacaan surah dari juzuk amma. Lepas makan, buat hal masing-masing, sementara menunggu masa untuk ke sekolah. Menonton video ‘baby bus ‘ seketika dan berjalan ke sekolah. Agak kecoh sikit pagi ini bila Mussaab menjerit menangis di jalan kerana semua orang dah berjalan keluar, dia masih tak pakai selipar. Ummi ‘tangkap’ Miqdad yang laju berjalan dan balik semula ke rumah tunggu Mussaab keluar dengan berselipar. Dengar Mussaab ‘membebel’ sebab dia ditinggalkan. Itulah, ummi cakap siap cepat, dengar la lain kali. 


Lepas hantar Anas dan Mussaab, balik ke rumah. Miqdad sambung menonton video, ummi menyiram pokok di luar. Kemudian ummi sambung kemas dalam rumah, Miqdad masih leka menonton. Kemudian Miqdad minta perhatian, ajak duduk sekali dengannya. Ummi temankan Miqdad. Lepas tu baca ABC, main dan berjalan sana sini sambil-sambil menonton video ‘dream English’ pula. 


Jam 9, ummi sambung kerja. Miqdad bermain sendiri, membelek buku dan main mainan vehicles. Miqdad baik-baik saja sehingga selesai kerja ummi dari mengemas hingga memasak. Jam 11 dah siap kerja ummi. Ummi temankan Miqdad lagi. Kali ni menonton video ‘mother goose club’ pula sambil Miqdad menyusu. Miqdad kembali aktif. Ummi masuk semula ke dapur dan goreng ayam dan keropok untuk Miqdad. Miqdad ulang alik ke dapur meminta keropok dan air. Ummi duduk bersama Miqdad sementara menunggu masa untuk ambil Anas dan Mussaab di sekolah.


Jam 12, berkereta mengambil Anas dan Mussaab di sekolah. Balik rumah, makan nasi dan menonton tv. Miqdad dah mula meragam dan menangis kuat. Ada saja yang tidak kena. Menangis semahunya. Ummi bawa naik ke atas untuk tidurkan Miqdad yang mungkin penat dan mengantuk. Ummi tukarkan pampers Miqdad. Diam sekejap, kemudian sambung menangis lagi. Entah apa mahunya. Kemudian Miqdad minta nak mandi dengan Mussaab. Leka sebentar di bilik air, selang seli dengan suara menangis. Dah agak lama kemudian tangisnya reda. Lepas mandi, ambil buku dan leka pula dengan buku.


Mussaab sibuk nak print gambar. Ummi print untuk Mussaab gambar kek yang dipilih. Anas pula di bawah, menonton dan melukis. Ummi susukan Miqdad dan akhirnya terlena juga Miqdad. Mussaab juga terlena di sisi ummi. Kiri dan kanan sudah lena, ummi pun tidur sekali. Sempat ‘intip’ Anas melalui cctv. Tengah asyik lagi dia menonton dan melukis. Bila lapar, Anas buat roti cheese untuknya menggunakan microwave.


Tengah tidur, Anas naik dan ambil Hp ummi. Anas kejutkan ummi untuk print gambar ‘Yellowstone ‘ tajuk yang sedang dia belajar di YouTube. Ummi printkan untuk Anas dan Anas turun semula ke bawah. Dah bosan di bawah, naik semula ke atas. Kejut ummi, kacau adik, sengaja nak suruh bangun. Tapi adik-adik masih layan mengantuk. Ummi turun bersama Anas.


Tak lama kemudian Mussaab juga turun. Kemudian Miqdad pula menangis bila bangun dah tak ada orang. Anas naik dan ajak Miqdad turun. Miqdad dah tak menangis lagi. Sama-sama duduk di sofa dan menonton tv. 


Jam 5, ummi masuk ke dapur untuk masak bubur pulut hitam. Tapi ummi dah agak, ummi seorang saja yang makan ni. Anas minta ummi gorengkan donat. Anas dan Mussaab makan donat bersama. Miqdad juga makan, tapi sikit saja. 


Orang yang baiki kereta abi datang ke rumah,katanya kereta dah siap. Mungkin abi balik nanti barulah akan diambil kereta di bengkel. Jam 6, ummi suapkan Miqdad makan nasi. Sikit juga makannya. 


Kemudian menonton tv dan bermain dan berlarian 3 beradik di depan tv. 6.30, Anas makan nasi. Mussaab dan Miqdad menonton ‘mother goose club’. Jam 7, semua naik ke atas dan mandi.


7.30, turun semula ke bawah untuk membaca al-Quran, Iqra’ dan hafazan seperti biasa. Tv juga terpasang, untuk lekakan Miqdad yang kalau tidak, akan memanggil-manggil ummi untuk melayannya. Selesai membaca, melukis dan menonton, naik semula ke atas. Sudah hampir jam 9 malam. Masa untuk tidur.


Seperti biasa, sebelum lelap mata akan banyak celoteh dan pertanyaan. Hingga akhirnya ummi minta diam dan tidur. Miqdad yang pertama lena, diikuti Anas. Mussaab yang siang tadi sudah tidur, sukar untuk lelap. Pusing kiri, pusing kanan, hampir jam 10 malam barulah terlena dengan sendirinya. 


Selamat malam Anas, Mussaab dan Miqdad. Semoga bermimpi indah semuanya. Semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik untuk anak-anak ummi dan untuk kita semua. Tak lupa untuk abi yang jauh, semoga Allah menjaga dan melindungi abi sentiasa. Semoga jumpa lagi. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment