Saturday 11 August 2018 By: Naemah

PERJALANAN SEMALAM

Sudah lama tak balik kampung. Sudah hampir 2 bulan. Memang terasa lamanya. Apa taknya, jika sebelum ini muka kami sering saja muncul di kampung. Paling tidak pun sebulan sekali itu ‘wajib’. Tapi sejak balik dari berhari raya puasa yang lepas, dek banyak kekangan, masa dan situasi yang tak terduga, plan nak balik kampung terpaksa ditangguhkan.


Semalam tibalah masanya. Suamiku yang sedang bercuti seminggu, dan kereta yang dihantar ke bengkel pun dah siap dibaiki, kami pun mengambil keputusan untuk balik kampung. Anas dan Mussaab ‘terpaksa’ bercuti dari sekolah untuk beberapa hari. 


Kebetulan pula semalam aku mengikuti baking class di Little Diamond kindergarten, maka kami terpaksa bertolak pada petang harinya. Nak cancel kelas tu rasa rugi pula. Bukan senang nak dapat ilmu macam tu.


Perjalanan kami bermula jam 4.30 petang. Kami singgah solat asar di sebuah stesen minyak di Gombak, dan meneruskan perjalanan hingga sampai di Raub. Anas dari tadi sudah mengadu lapar. Kami singgah di restoren Saffino’s Bistro dan menikmati pizza sebagai hidangan makan malam kami hari inii. Masing-masing makan dengan sangat berselera. Azan maghrib juga sudah berkumandang. 


Selesai makan kami meneruskan perjalanan. Singgah sekali lagi di perhentian Benta untuk ke tandas dan menunaikan solat. Perjalanan yang masih jauh diteruskan. Anak-anak sudah lena semuanya. Suasana sunyi dan sepi tanpa suara gamat mereka lagi. Ummi pun dah mengantuk sama dan akhirnya terlelap. Masih jauh perjalanan. Gua Musang pun belum sampai. Tinggallah si suami keseorangan meneruskan pemanduan.


Dalam tidur, ada juga terjaga beberapa kali. Suamiku berhenti untuk mengisi minyak dan sekali lagi untuk lelapkan matanya yang dah mula mengantuk. Tapi rasanya tak tidur pun. Macam selalu, bila dah stop mata yang tadi mengantuk jadi segar semula. Perjalanan diteruskan. Terdengar suara suamiku bernyanyi untuk lawan rasa mengantuknya. Terdengar juga alunan lagu dipasang di handphone nya. Kereta terus meluncur merempuh kegelapan malam. Tapi malam masih muda agaknya, kereta dan lori masih meriah di jalan. Itu juga punca kepada ‘lambat’nya perjalanan.


Akhirnya kami selamat tiba di rumah ibu mertuaku di Kampung Kijang, PCB pada jam 1.30 pagi. Lebih kurang 9 jam perjalanan malam ini, selepas perhentian demi perhentian. Alhamdulillah, masih sebuah perjalanan yang dipermudahkan olehNya. Hari ini dapat berjumpa ibu mertua, dan esok insya Allah akan balik ke rumah ibuku pula. 


Alhamdulillah. Itu saja ungkapan yang mampu terucap setelah sekian lama tak balik kampung. Perancangan demi perancangan, akhirnya kali inilah yang ‘menjadi’. Walaupun anak terpaksa bercuti, suami pula dalam keadaan serba salah sebab ada kemungkinan bos akan panggil mesyuarat, tapi tawakkal sajalah. Semoga tetap nanti akan dipermudahkan olehNya. Kerana rasa macam dah lama benar tak balik kampung.


Balik raya haji nanti pun tak boleh lama juga. Sebelum habis cuti sekolah dah kena balik semenyih , sebab suami akan kembali bertugas di Bintulu. Beginilah perjalanan cerita. Kita merancang, Allah juga merancang. Yang pasti, perancangan Allah itu adalah yang terbaik. 


Semoga dapat memanfaatkan masa yang singkat ini bersama keluarga di kampung. Insya Allah.



Musafir dan makan malam keluarga;








































0 comments:

Post a Comment