Sunday 12 August 2018 By: Naemah

BAKING CLASS AT LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN





update kali ini bukan tentang anak-anak Little Diamond. Tapi cerita ini tentang ummi dan kaum ibu yang lain, yang menyertai kelas memasak di Tadika Little Diamond :)


Pada 11/08/18, telah dianjurkan kelas memasak untuk para ibu/wanita bertempat di Little Diamond Kindergarten. Penyertaannya terbuka kepada semua yang berminat dengan bayaran rm 10. Teramat murah kan? Pun begitu, ianya terhad hanya untuk 20 orang peserta sahaja. Siapa cepat, dia dapat! :)


Alhamdulillah, aku termasuk dalam golongan yang ‘cepat ‘ tersebut. Maka 11/08/18 adalah harinya. Hari ini kami akan belajar cara-cara dan tips memasak roti, kek coklat dan nasi Arab. Masa sepatutnya adalah dari jam 9 pagi hingga 1 petang, tetapi di atas sebab tertentu, ia bermula jam 9.30 pagi dan selesai jam 12 tengahari, lebih cepat dari masa yang sepatutnya. Yang penting, semuanya berjalan baik dan lancar. Alhamdulillah.


Oh ya, guru memasak yang mengajar kami adalah seorang doktor perubatan. Dr. Yati namanya (rasanya dah betul nama tu). Kelas bermula dengan acara menyediakan bahan untuk membuat roti. Segala bahan disatukan, dan ditinggalkan di dalam bread maker Noxxa yang canggih itu selama satu jam setengah untuk menghasilkan doh roti. 


Dalam tempoh menunggu doh roti siap, dr. Yati mengajar membuat kek coklat. Kek ini pula dimasak menggunakan pressure cooker Noxxa. Melihat pada ‘demo’ yang ditunjukkan, tidaklah susah sangat. Tapi memang tak pernah buat, sebab anak-anak tak suka kek. Dah belajar ni, insya Allah boleh cuba nanti :)


Selesai kek, masa untuk masak nasi Arab pula. Melihat cara memasak dari awal menumis, memasukkan rempah, beras, ayam, air dan segala bahannya, hingga selesai. Pun menggunakan periuk tekanan Noxxa. Cepat dan sedap. 


Akhir sekali, setelah doh tadi pun sudah ‘menjadi’, tiba masa untuk membentuk roti mengikut bentuk yang diingini. Dr. Yati mengajar cara-cara membentuk roti. Akhirnya siap roti manis, roti sosej, dan mini pizza dengan berbagai bentuk dan rupa. Dan dari hasil air tangan yang berbeza. Hasil ‘kreativiti’ dibakar di dalam oven. Sementara menunggu roti masak, para peserta menjamu selera dengan menikmati nasi Arab yang dimasak tadi dan juga kek coklat. Alhamdulillah, Perut yang sudah lapar dah kenyang balik :D


Lepas makan nasi dan kek, makan roti pula. Dapat la sikit sorang untuk merasa hasil yang dibuat bersama-sama. Alhamdulillah, tak mengecewakan. Hasil yang boleh dibanggakan. Tapi oleh kerana ada anak kecil, ummi makan sikit je la. Simpan untuk anak-anak rasa. 


Tamat sessi memasak, masa untuk bergambar pula dengan semua peserta dan guru memasak. Alhamdulillah tamat sudah kelas memasak hari ini. 


Secara peribadi, ini adalah sebuah pengalaman sangat berharga buatku. Sebagai suri rumah, tak selalu dapat ‘bersosial’ macam ni. Hakikatnya tidaklah bersosial sangat. Tapi dapat bersalaman, berbalas senyum dan bertegur sapa dengan orang luar sesekali, sudah mampu buat diri rasa hidup bermasyarakat. Bukan hidup sendiri-sendiri dengan suami dan anak-anak saja :) 


Selain ilmu dan tips masakan yang baru dipelajari hari ini, dapat juga belajar tips menjaga kesihatan daripada dr. Yati, termasuk mengira BMI masing-masing. Haish, dah lama tak kira. Memang dapat agak dah termasuk dalam golongan ‘overweight’. Itulah. Makan tak ingat!


Antara lain juga, periuk tekanan Noxxa, bread maker Noxxa dan kitchen Aid menjadi watak utama dalam memudahkan kerja rumah para isteri dan ibu. Betul. Tak tipu. Ia antara ‘gadjet’ yang ‘wajib ada’ di rumah untuk menjimatkan masa di dapur. Semua tu dah ada sebenarnya kat rumah, tapi bukan jenama yang inilah. Pakai je apa yang dah ada kat rumah tu. Bab nak keluarkan duit ni memang kena fikir panjang sikit sebab suri rumah sepertiku ini, mana nak cekau duit banyak-banyak. Apa yang suami mampu dan sudah sediakan, pakai saja. Itupun sudah bersyukur banyak sebab dapat suami yang faham dan sebolehnya nak senangkan kerja isteri. Aku sangat bersyukur dan sangat menghargai hal itu :)


Terima kasih kepada pihak Little Diamond Kindergarten, teacher Zeeda khususnya yang memberi ruang pada golongan isteri dan ibu seperti kami untuk mencari ilmu baru dan saling berkenalan. Pengalaman ini sangat mahal harganya. Yang penting, kami enjoy sepanjang kelas ini berjalan :) Dan tak lupa, terima kasih pada dr. Yati yang sudi datang mengajar kami :) Kalau ada lagi, dan ada rezeki dan kelapangan masa lagi, memang teringin nak join lagi :) Insya Allah.




Foto hari ini;



Menjadi peserta pertama yang sampai. Menunggu ketibaan guru memasak dan peserta yang lain.




Dr Yati (baju purple) dan sebahagian peserta 




Mengadun bahan untuk kek coklat 













Membentuk roti 








Antara hasilnya




Dia yang tak sabar menunggu roti masak 









0 comments:

Post a Comment