Wednesday 15 August 2018 By: Naemah

4 MALAM 4 HARI: KEPULANGAN YANG MEMBERI ERTI

Balik kampung, dan kembali semula ke rumah. 4 malam, 4 hari. Alhamdulillah. Kepulangan yang memberi erti dan kepuasan tersendiri setelah sekian lama tak balik.


Tiba di rumah mak mertua pada 1.30am (12/08/18) ketika semua orang sudah lena dibuai mimpi. Kepulangan disambut mak yang katanya bangun untuk makan dan solat, kerana tadinya dah tidur selepas solat maghrib. Aku dan anak-anak menyambung lena, suamiku yang sudah penat memandu juga tidur bersama. Tidur yang benar-benar lena, hingga ke esok paginya.


Hari pertama (12/08/18), aku dan anak-anak tidak ke mana-mana, hanya berada di rumah. Suamiku masih melayan mengantuknya, menyambung tidur sepuasnya. Bangun dari tidur, suamiku ke rumah bapa saudaranya yang akan mengadakan kenduri pada esok harinya. Suamiku ke sana menolong membuat kerja, hingga masuknya waktu maghrib barulah balik ke rumah. Banyak kerja katanya. Di malam harinya, hanya berada di rumah dan berehat saja di rumah. Anas, Mussaab dan Miqdad seronok bermain dengan sepupu mereka Umar, Uwais dan Urwah yang juga bermalam di rumah nenek.



Menikmati hidangan nasi berlauk Bonda 



Bermain pasir di depan rumah nenek 


Hari kedua (13/08/18), habiskan masa di rumah juga pada waktu paginya. Suamiku sekali lagi ke rumah bapa saudara bersama mak dan adiknya untuk menghulurkan pertolongan dan membantu apa yang perlu. Jam 12, selesai kerjanya dan segera balik ke rumah. Kami sekeluarga bersiap untuk menghadiri majlis kenduri, dan seterusnya balik ke rumah ibuku pula. Sampai di rumah ibuku jam 5 petang, berehat dan bermalam di sini pula. 







Berbasikal di pagi hari




Ber’buai’an bersama



Berkenduri sebelum balik rumah mek 


Hari ke-3 (14/08/18) merancang untuk berkelah di sungai. Jam 10, ke kebun getah dan tapak rumah lama ibuku, di sini terdapat anak sungai untuk anak-anak bermain. Siap segala bekalan makanan untuk mengisi perut. Anak-anak seronok dapat bermain air sepuasnya, walaupun tempatnya agak terpencil dan tersorok. Di sini kami menjamu selera dan meninjau tapak rumah lama, tempat kelahiranku 33 tahun yang lalu. Jam 1, balik ke rumah, berehat sesudah kepenatan berjalan di ‘hutan’. Malam juga berlalu seperti kebiasaan. Malam ini berjumpa dengan abang sulung yang datang bertandang ke rumah mek.



Sungai-antara sumber kebahagiaan anak-anak





Di kelilingi pepohon getah-sumber rezeki penduduk kampung









Menikmati hidangan tengahari di pinggir anak sungai




Di tapak rumah lama 



Naik motor ke tempat letak kereta. Jalan agak curam berbukit 






Mengutip buah getah- permainanku di masa kecil dulu :)



Hari ke-4 (15/08/18), hari bertolak pulang ke rumah kami di Semenyih. Meninggalkan rumah Mek seawal jam 8.30 pagi. Bergerak menuju ke Gerik untuk mengambil kakak iparku yang juga akan ke rumah kami kerana ada urusan di Putrajaya. Sempat menyinggah di Perhentian Titiwangsa dan Tasik Banding dan seterusnya mengambil kakak ipar di Gerik. Berhenti makan dan solat, dan meneruskan perjalanan. Tiba di rumah jam 5.30 petang. 9 jam perjalanan, diiringi sedikit ujian ketika singgah di RnR tadi. Alhamdulillah, pertolongan Allah sentiasa ada. Anak-anak juga adakala baik-baik saja, ada ketikanya kecoh dan bising. Begitulah kebiasaan :) yang pasti perjalanan ini dipermudahkan olehNya dan sentiasa di dalam perlindunganNya.



Di puncak titiwangsa













Di tasik Banding



Kepulangan ini aku kira memberi erti yang tersendiri, meskipun kami pulang tidak lama. Pertamanya, suamiku berpeluang untuk menghulurkan bantuan untuk majlis kenduri bapa saudaranya, yang dia sendiri tak terfikir untuk terlibat dengan setiap kerja tersebut. Cadangnya, mahu balik makan kenduri saja :) 


Keduanya, berpeluang bersama suami dan anak-anakku menjejakkan kaki ke rumah lamaku yang aku sendiri sudah lupa bila kali terakhir datang ke sini. Langsung tak ingat. Walaupun tiada banyak kenangan di rumah ini, namun di sinilah hakikatnya aku dilahirkan, dan inilah rumah pertamaku. Walaupun rumahnya sudah tiada, kenangan itu tetap ada. Bukan aku semata, bahkan ibuku yang juga datang bersama, dapat mengimbau kenangan masa lalunya di sini. Terlalu banyak cerita mek di sini. Bersama ayah dan anak-anaknya. Mek pasti sangat rindu. 


Itulah antara bingkisan yang kami bawa pulang dalam singkatnya tempoh masa di sana. Hari ini kami sudah kembali ke rumah, dan akan jalani kehidupan biasa di rumah. Tetapi Insya Allah kami akan pulang lagi. AidilAdha pun sudah dekat. Insya Allah Kami akan pulang untuk raikan bersama keluarga tercinta 

0 comments:

Post a Comment