Wednesday 8 August 2018 By: Naemah

TENANGLAH DUHAI HATI



Dunia ini pentas ujian. 
Biasa dengar kan ayat ini? Ya, biasa sangat. Dan faham sangat, kerana kita masing-masingnya tiada yang terlepas dari menerima ujian. Kita diuji, dan mereka juga diuji.

Yang berbeza, adalah bentuk ujian yang kita terima. Yang berbeza, bentuk kekuatan yang kita masing-masing miliki. Yang berbeza, sejauh mana tahap redha dan sabar kita pada setiap ujianNya.

Jangan pernah mencemburui segala bentuk nikmat kesenangan dan kebahagiaan yang dimiliki oleh insan lain. Jangan pernah membandingkan kehidupan kita dengan kehidupan mereka. Jangan pernah merasakan nasib dan kehidupan mereka lebih baik dari kita.

Kerana hakikatnya, kita dan mereka, ada ujian tersendiri yang perlu ditempuh. Kita berjuang mengharung segala ujian hidup, dan mereka juga sama, sedang berjuang menempuh ujian hidup mereka yang tersendiri. 

Syukur menjadi kunci untuk kita merasakan ketenangan dalam menjalani hidup. Merasa cukup dengan apa yang kita miliki dan dengan kehidupan yang sedang kita jalani. Bersyukur, takkan membuatkan kita rasa  ‘kurang’ meski melihat pada mereka yang ‘lebih’.

Ajarkan hati untuk bersyukur. Ajarkan hati untuk redha, agar tenang menempuh ujian. Tak ada ujian yang tak termampu untuk ditempuh. Tak ada ujian yang di luar kemampuan hamba. Tak ada ujian, melainkan bersamanya hikmah dan kasih sayang Allah.  

Tenanglah duhai hati.


0 comments:

Post a Comment