Wednesday 22 June 2016 By: Naemah

KERAP BALIK KAMPUNG

Kini di pertengahan tahun 2016. Masih berbaki 6 bulan lagi. Namun, tahun ini terasa terlalu kerap kami sekeluarga pulang ke kampung. (Mungkin orang kat kampung pun dah jemu tengok muka kami :b)

Hakikatnya memang begitulah. Dalam sebulan sampai 2-3 kali kami balik. Kerana pada kami, tiada tempat yang lebih menarik untuk dituju selain kampung. Mungkin kerana kami masih ada orang tua (ibuku dan ibu mertuaku). Maka, hati lebih tertarik untuk balik.

Mungkin juga kerana kerja suamiku yang tak sama dengan orang. Cuti tak sama dengan orang, dan setiap kali cuti selalunya 'sempat' untuk kami travel balik kampung dan balik ke rumah semula. Walaupun perjalanan jauh, suamiku lebih selesa memandu sendiri berbanding mengambil flight atau kenderaan awam lain (fikirkan kos dan masa juga)

Anak anak kami, juga sudah terbiasa dengan perjalanan jauh. Tidak meragam sepanjang perjalanan, atau jarang sangat nak meragam. Perjalanan memakan masa 7-8 jam termasuk berhenti makan dan solat. Namun bersama anak kecil kami ini, ia tidak mendatangkan masalah buat kami. Ipad atau hp, jarang sekali mereka minta meskipun bosan dalam perjalanan yang panjang. Buku juga sesekali dibelek, selebihnya, bercakap, memerhati jalan dan sekeliling, dan ada ketika juga bergurau dan berlawan sesama sendiri. Sesekali kedengaran juga suara tangisan bila sudah bosan atau lapar. Biasalah tu..

Aku juga sudah biasa dengan perjalanan yang jauh begini. Namun kini dalam keadaan mengandung, penatnya terasa lebih sedikit. Kalau sekadar duduk dan rehat saja di sepanjang perjalanan mungkin tak penat sangat. Yang jadi penat dan ' beban'nya bila anak yang dua orang tu sering nak duduk menghimpit. Si adik, duduk di car seat sekejap, lepas tu nak duduk di riba ummi pula. Kemudian abang pula datang bersandar. Penat dan lenguhnya, Allah saja yang tahu. Tapi setakat ni ok je. Anas pun dah kerap duduk di depan berbual dengan abinya.

Setakat ini masih gagal disiplinkan anak untuk 'lekat' di atas cat seat sepanjang perjalanan. Duduknya tak lama. Bosan barangkali tak bebas bergerak. Sekejap bangun, sekejap duduk, sekejap ke depan, kemudian ke belakang. Begitulah..

Tak pasti selepas hari raya nanti akan kerap balik ke kampung lagi atau tidak. Kandunganku dah hampir masuk trimester ketiga. Mungkin perlu kurangkan perjalanan jauh agar tak menanggung penat sangat. Belum masuk bab berkemas kain baju, kemas rumah, clear sampah dan pinggan mangkuk, dll. Banyak kerja nak kena settlekan sebelum dan selepas pulang dari kampung. Memang suami banyak membantu, tapi penat juga memikirkan perjalanan yang jauh tu.

Kini kami masih tinggal di rumah sewa. Insya Allah tahun depan akan tinggal di rumah sendiri. Tahun depan juga, insya Allah anak ketiga kami sudah selamat dilahirkan. Biarpun sudah tinggal di rumah sendiri, biarpun ketika itu punya anak kecil, semoga kami tak lupa pada orang tua di kampung. Jika selama ini kami pulang untuk mereka, moga di masa akan datang kami takkan jemu untuk pulang menjenguk mereka. Kerana kami masih ada mereka, yang tak jemu menunggu kepulangan kami.

Ya, selagi mereka masih ada....


Nota tambahan: kerana kerap travel balik kampung juga, aktiviti homeschooling anak anak sering tertangguh. Hanya unschooling saja :) so, nak update tentang homeschooling 2016 pun tak dapat. Tak mengapalah, yang pasti anak anak belajar setiap hari dalam kehidupan mereka, insya Allah :)






0 comments:

Post a Comment