Thursday 30 June 2016 By: Naemah

RUMAHTANGGA: SESEKALI DIUJI

Dunia rumahtangga banyak mengajar kita makna dalam kehidupan ini. Melatih diri bersabar, bekerjasama, bertolak ansur, saling memaafkan, bersyukur, dan segala nilai yang lain. Semakin lama di alam rumahtangga, semakin banyak yang kita belajar. Setahun bernikah, tak sama pengalamannya dengan yang dah bertahun menikah. Semestinya :)

Setiap pasangan berhadapan dengan ujian tersendiri, sesuai dengan keupayaan masing masing untuk menempuhnya. Hidup berumahtangga, sedikit atau banyak pasti teruji juga. Ada yang diuji dengan kesempitan kewangan, masalah kesihatan, anak anak nakal, sering terpisah dan berjauhan, tanpa anak, dibenci mertua, hadir orang ketiga, dan macam macam bentuk ujian lagi yang menggugat keutuhan rumahtangga.

Setiap ujian yang hadir, pasti memberi tekanan pada diri dan pasangan. Di sinilah memerlukan kebijaksanaan suami dan isteri dalam mengurus segala rasa, seterusnya tenang mengharungi ujian rumahtangga bersama sama. Ikut rasa, binasa...kerana bukan sedikit pasangan yang kalah dalam ujian, hingga membawa kepada kehancuran sebuah rumahtangga. Na'uzubillah..

Segalanya kembali kepada sikap kita. Sikap kita sendiri. Bagaimana ketika saat diuji itu, kita memilih untuk sabar dan tenang atau berkeluh kesah dan saling menyalahkan. Apakah kita sanggup untuk harungi susah dan sukar bersama, atau terus meletakkan bebanan pada pasangan. Bolehkah kita memilih untuk mengalah berbanding terus berperang mempertahankan ego. Mampukah senyuman ikhlas terus terukir buat yang tersayang, meski di saat hati sedang terluka.....

Medan rumahtangga ini, adakalanya sangat menguji emosi. Ujian yang mendatang terkadang rasa sangat berat untuk ditanggung. Betapa perlunya suami dan isteri untuk berpimpin tangan, mengharungi segalanya bersama sama. Bekerjasama, bertimbang rasa, toleransi, memahami, sabar...antara kunci sebuah keharmonian rumahtangga.

Di alam nyata ini juga, dapat kita temui banyak pasangan bahagia yang terus hidup dengan senyuman meski diuji dengan berbagai keperitan dan kepayahan. Betapa mereka tidak lemah ketika diuji, dan terus erat berpimpin tangan, berganding bahu dan saling mempercayai dalam mengharungi segalanya bersama sama.

Aku dan suami, bukan juga pasangan sempurna yang sentiasa lulus berhadapan dengan ujian rumahtangga. Meski ujian tidak begitu berat, adakala terseksa batin untuk menanggung. Adakala ujian sedikit mengganggu hubungan kami suami isteri. Ya, kerana sikap sendiri. Sikap yang sering tewas dengan hasutan syaitan dan nafsu. Namun sehingga hari ini, Alhamdulillah... Allah masih menjaga ikatan suci ini. Dia masih pasanganku yang paling membahagiakan. Kami memang tak sempurna, namun dengan izinNya, kami saling melengkapi. Insya Allah :)

Namun pasti, selagi hidup ini belum berakhir, ujian tetap akan terus mendatangi, dan kami perlu lebih bersedia dan perlu lebih bijak dalam menempuhnya. Sungguh pengalaman lepas telah banyak mengajar, semoga diri akan menjadi lebih matang.

Rumahtangga ini, satu kehidupan yang dibina bersama suami dan isteri. Allah menguji, kerana kita layak diuji. Ujian itu bukan sekadar untuk menyakitkan, lebih dari itu, ia terkandung 1001 hikmah. Melalui ujian kita menjadi lebih kuat, melalui ujian, kasih sayang suami dan isteri bertambah utuh, bersama ujian, hadirnya cinta Allah yang akan membawa sinar dan rahmat di alam rumahtangga. Insya Allah.

Semoga kita tabah mengharungi segala ujian di alam rumahtangga. Tetap teguh dan setia bersama cinta, semoga dapat harungi bersama dan hidup bahagia bersama hingga ke syurga. Aameen..

0 comments:

Post a Comment