Wednesday 29 June 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 290616

Hari ini 24 Ramadhan 1437H. Juga hari ke-9 berjauhan dengan abi. Rindu yang amat.. semoga Allah menjaga abi di kejauhan dan dipermudahkan urusannya.

Anas bangun ketika ummi sedang bersahur. Seperti biasa, bangun menangis melihat ummi tiada di sebelahnya. Sebelum masuk waktu subuh, ummi temankan Anas tidur di sofa. Anas tidur lena semula.

Mussaab bangun jam 8pagi, bangun dengan ceria. Anas pula bangun jam 8.30. Ummi mandikan Anas, kemudian Mussaab. Seperti biasa berkejaran dulu dengan Mussaab yang tak nak dimandikan.

Selesai mandi, ummi buatkan susu dan suapkan nasi. Alhamdulillah, kenyang. Ummi mengemas rumah, Anas sibuk menampal lukisannya, juga menanda tarikh di kalendar. Mussaab bermain dengan permainan yang ada di lantai.

9.30, Mussaab bermain ipad. Anas menulis. Kemudian ambil kamus Mutiara dan baca bersama ummi. Selepas itu ambil buku Hidden Things pula untuk selesaikan bersama ummi. Mussaab hanya memerhati, tak berminat nak join. ipad juga yang menjadi pilihan.

Jam 10, masing masing dah mula lapar semula. Makan biskut dalam Tupperware. Kemudian makan kek pandan dan roti nutella yang ada dalam peti pula. Lepas tu main ipad lagi. Bergilir bermain. Dah tak minat nak buat kerja lain. Kertas dan buku juga dah tak nak. Pada mainan juga kurang berminat.

Jam 11.30, ummi masuk ke dapur bakar ayam yang sudah diperap. Anas dan Mussaab turut ke dapur menunggu ummi masak. Sambil ipad masih di tangan Anas. Mussaab tak tahu nak buat apa. Buat apa pun asyik kena marah dengan ummi. Ye, sebab buat benda yang bahaya. Lepas tu cuba menarik perhatian ummi dengan menggigit ummi dan macam macam lagi. Ummi marah Mussaab. Mussaab menangis sayu, menyentuh hati ummi. Sorry sayang :'( ummi alihkan perhatian pada Mussaab. Ummi peluk, cium dan pujuk. Ummi rasa berdosa sangat pada Mussaab kerana marah marah dan tak pedulikan hati Mussaab. Mussaab tak menangis lagi. Tengok Anas yang tengah baca buku Elmo di ipad.

Jam 12, ummi suapkan makan. Hingga jam 12.30, keluar semula ke ruang tamu. Kali ini ipad di tangan Mussaab pula, sehingga kehabisan bateri. Anas mundar mandir tak tahu nak buat apa. Ummi cadangkan buat itu dan ini juga tak mahu. Minta candies, minta susu, coklat dan macam macam. Ummi tak bagi sebab baru je makan nasi.

Semua masuk ke bilik, sementara ummi tunggu nak solat zohor. Ummi baca al Quran, Anas dan Mussaab bermain 'role play' menggunakan apa yang ada dalam bilik. Panjat sana dan sini. Berlakon berada di car wash, Island, bridge, menggunakan kerusi dan kusyen di dalam bilik. Riang main berdua. Jatuh sakit dah tak hirau. Ummi biarkan saja, asal anak ummi bahagia. Tengah banyak akal kan. Teruskan komunikasi dan imaginasi :)

Selesai solat dan baca al Quran, ummi ajak tidur. Anas minta hp ummi untuk dengar lagu 'balik kampung' versi Tamil :D dah jatuh minat pula dia pada lagu tu. Hari ni dah berapa kali ulang dengar. Ummi biarkan saja. Ummi yang mengantuk terlena dulu, diikuti Anas dan Mussaab. Tak tahu siapa yang lena dulu.

Ummi bangun bila terdengar azan asar. Anas dan Mussaab masih lena. Ummi berwuduk dan solat asar. Anas dan Mussaab bangun bila ummi selesai solat. Berbual seketika dengan Anas dan Mussaab di atas sejadah. Lepas tu keluar bersama. Ummi hulurkan ipad pada Mussaab. Anas juga nak ipad. Ummi minta share dan bergilir main.

Ummi tawarkan Anas mainan dalam box yang tersimpan di atas almari. Anas anggukkan kepala. Dengan syarat, perlu kemas balik malam ni sebelum tidur. Anas angguk juga. Ummi berikan Anas mainan tersebut. Terus mainan dituang semuanya macam biasa. Tapi nampaknya tak berminat nak main juga.

Kemudian Anas ajak ummi buat buku Hidden Things lagi. Nampaknya Anas dah makin ' mahir' mencari barang tersembunyi. Siap 2 muka surat lagi petang ni. Lepas tu dah bosan, ambil ipad pula. Mussaab pula dah tak tahu nak buat apa. Mula nak buat ' macam macam ' lagi. Color dimasukkan dalam botol minuman. Kena 'marah' lagi dengan ummi :b Mussaab alihkan perhatian pada ipad di tangan Anas. Tengok je apa Anas main :)

Jam 6.30, cik datang bawa berus gigi Anas dan Mussaab yang tertinggal di dalam kereta cik. Anas dan Mussaab mandi dan berus gigi. Lepas tu masuk ke dapur, bersiap untuk berbuka. Cik suapkan Anas dan Mussaab roti John dan mi goreng. Lepas tu makan keropok lekor dan nasi bersama ummi, Mek dan cik yang berbuka puasa. 

Hampir jam 8 malam, selesai makan kat dapur. Bersiap untuk solat maghrib pula. Cik balik ke rumahnya. Ummi solat, Anas dengan ipadnya, dan Mussaab main apa saja yang yang ada dalam bilik. Selesai solat baca surah annas dengan Mussaab , lepas tu ajar Anas mengaji. Masih membaca surah an Nazi'at dan 'abasa. Alhamdulillah Anas mudah diajak mengaji sekarang. 

Lepas tu ummi mengaji, solat isyak dan terawih. Anas masih dengan ipad. Kesian Mussaab main sorang sorang, hingga kebosanan. 

Selesai terawih, masuk ke dapur. Ummi siapkan apa yang perlu. Kemudian lukiskan gambar ikan, dolphin, lobster dll di kertas atas permintaan Anas sejak tadi. Mussaab pun nak juga. Ummi lukis untuk Mussaab juga. Kedua lukisan ditampal ke dinding seperti biasa. Ummi siapkan tempat tidur, tukarkan baju Anas dan Mussaab yang dah kotor, dan tutup lampu. Bersedia untuk tidur. Tapi Anas dan Mussaab masih tak mahu tidur. Ipad lagi..hari ni nampaknya banyak masa dihabiskan dengan ipad saja. Tak daya ummi nak larang dah. 

Mussaab minta hp ummi. Anas dah bersedia untuk tidur. Ummi juga dah mengantuk sangat. Ummi yang terlena dulu. Tak pasti Anas dan Mussaab lena jam berapa. Ummi terjaga selepas itu, lega melihat Anas dan Mussaab juga sudah lena. Ummi tutup mp3 surah an Nazi'at yang dipasang tadi. Ummi sambung tidur.

Alhamdulillah untuk kehidupan hari ini. Semoga Allah sentiasa menjaga dan merahmati anak anak ummi. Tak lupa mendoakan abi yang sangat dirindui. Semoga Allah menjaga abi dan memudahkan segala urusan abi di sana. Insya Allah 





0 comments:

Post a Comment