Wednesday 22 June 2016 By: Naemah

CATATAN UMMI INI

Blog ini bukanlah yang pertama dariku. Ini adalah blog ke-4 dariku. Namun hanya yang satu ini yang masih aktif dan insya Allah akan terus menulis di sini.

Blog ini, tidaklah terlalu istimewa. Hanya sekadar catatan harian seorang isteri dan ibu tentang pengalaman sendiri di dalam kehidupan berumahtangga ini. Hanya catatan biasa, kerana tiada yang luar biasa tentang diri seorang isteri dan ibu yang gelanggangnya hanya di rumah ini.

Namun harapanku, ada sedikit ilmu yang dapat dikutip dari sesiapa yang pernah singgah di blog ini.

Istimewa buat anak anakku, catatan di dalam blog ini banyak berkisarkan kisah kalian. Tentang aktiviti harian, juga tentang pembelajaran kalian. Blog ummi ini, suatu hari nanti mungkin akan dibaca oleh anak anak ummi.

Bila sudah dewasa, kalian mungkin sudah lupa bagaimana masa lalu kalian. Nah, di dalam blog ini banyak ummi nukilkan tentang kalian yang ketika ini masih kecil untuk mengerti. Bacalah, semoga nostalgia masa kecil menjadi sesuatu yang indah untuk kalian kenang. Tulisan ini tidaklah begitu rapi dan detail, namun insya Allah ada banyak pengisian untuk anak anak ummi. Sekurang kurangnya, suatu hati nanti bila ummi sudah tiada, blog ini akan menjadi tempat untuk anak anak mendengar suara dan isi hati ummi.

Catatan ini mungkin mencerminkan betapa indah dan baiknya kehidupan lalu kita. Namun hakikatnya bukan demikian. Hanya kerana ummi ingin mencatatkan pengalaman yang baik dan positif sahaja di sini. Mudahan, ia menghadirkan nostalgia yang indah di dalam hati kita. Segala yang tak baik, tak perlu ummi catatkan di sini. Kita lupakan, kita tinggalkan terus, tak perlu ia dikenang dan dikembalikan ingatan terhadapnya.

Ya, hidup kita ini bukan segalanya indah. Ummi dan abi, bukan pasangan sempurna yang tidak pernah bersengketa, ummi dan abi juga bukan ibu dan ayah yang sempurna buat anak anak, anak anak ummi juga adakalanya menguji sabar dan iman ummi dan abi. Kita semua, di dalam satu keluarga ini sering membuat silap dan khilaf. Namun semua itu biarlah Allah saja yang melihat dan menilai. Harapan kita, semoga Allah sentiasa mengampuni dosa kita.

Ummi akan teruskan dengan catatan yang baik, insya Allah. Semoga tulisan ummi ini tidak sehingga mengundang dosa tanpa ummi sedar. Mudah mudahan, meskipun sedikit, moga ada manfaatnya buat mereka yang pernah membaca catatan ini, khas buat anak anak di masa yang akan datang. Di dalam blog ini, banyak nasihat dan harapan ummi buat kalian.

Sesungguhnya.. ummi menulis kerana ummi cinta. Dan di sini, ada suara ummi yang kadangkala sukar ummi lepaskan di alam nyata.

Semoga bermanfaat untuk semua, semoga dikira kebajikan oleh Allah yang lebih tahu. Aameen

0 comments:

Post a Comment