Thursday 29 September 2016 By: Naemah

UJIAN SEMALAM

Semalam genap 38 minggu usia kehamilanku. Semalam diuji dengan sakit dan lenguh sendi yang lebih kuat dari biasa. Entah apa sebabnya. Di siang hari, aku ok saja. Boleh buat banyak kerja juga, sambil uruskan anak anak. 

Malamnya, tak sangka pula terasa sakit seluruh badan terutamanya di bahagian pinggang ke bawah. Tak daya nak melangkah. Mujur juga dah malam. Anak anak pun dah bersedia untuk tidur. Aku yang menanggung sakit, sukar nak lelapkan mata. Perut juga terasa sakit memulas. 

Jam 12 lebih, dapat lelapkan mata selepas kerapkali bertukar posisi badan ke kiri dan ke kanan. kemudian terjaga jam 3 pagi nak buang air. Sakit badan masih terasa. Rasa nak menggelupur. Perut juga masih memulas. Tiada pilihan lain, aku mencapai minyak mastika dan mengurut paha ke kaki, dan baring untuk tidur semula. Peritnya ketika ini Allah saja yang tahu. Kalau ada suamiku, mungkin boleh minta dia tolong urutkan. Namun apakan daya, dia tiada di sisi. Aku akhirnya lena hingga ke pagi.

Hari ini, masih terasa lenguh kaki dan badan. Namun cuba sedaya upaya untuk bangkit, uruskan anak anak dan lakukan sedikit kerja. Selebihnya hanya duduk dan baring saja. Alhamdulillah, anak anak pun ok je. Masih sempat melayan mereka, lakukan apa yang sepatutnya.

Setiap ujian pasti terkandung hikmah. Semoga Allah ampunkan segala dosaku. Semoga keadaanku akan lebih baik. 

Aameen

0 comments:

Post a Comment