Tuesday 13 September 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: 36 MINGGU




Alhamdulillah kandungan kini berusia 36 minggu. Semakin menghampiri detik yang dinanti. Juga detik yang mendebarkan.

Kesihatan hari ini, boleh dikatakan baik. Cuma sekali lagi diuji dengan selesema dan hidung tersumbat. 

Penampilan diri, memang dah besar macam apa dah :D perut dah makin ke depan. Nak berjalan pun tak berapa gagah. Kalau tak berhati hati melangkah, mudah sangat nak terjatuh. 

Antara cabaran di usia kandungan ini, antaranya sukar nak melakukan pergerakan dalam solat. Namun selagi berdaya, aku akan solat seperti biasa. Ketika tidur, makin sukar nak tukar posisi badan, ke kiri dan ke kanan. Posisi terlentang pula boleh menyebabkan sakit pinggang dan makin sukar nak bergerak.

Dah semakin besar kandungan, pinggang juga sering sakit dan lenguh. Kadang sakitnya menjalar ke atas belakang. Nak jalan terasa payah sangat. 

Satu lagi, kaki dan paha sering terasa lenguh. Terutamanya bila banyak berjalan. Minyak angin dah jadi teman, untuk urut bahagian yang lenguh.

Dah mula rasa kontraksi yang kadang kadang sakit juga. Rasa sakit yang dapat dirasa untuk beberapa saat dan tidak konsisten. Gerakan anakku aktif, dan kerap juga perut terasa mengeras tanpa diiringi rasa sakit. Alhamdulillah, aku percaya dia sihat :)

Satu hal lagi, badan rasa nak duduk, baring dan rehat saja. Nak melayan anak yang dua orang tu pun rasa kurang berdaya. Kesian Anas dan Mussaab. Kalau suamiku ada bersama, oklah. Boleh serah urusan anak anak pada dia saja. Maafkan ummi ya. Insya Allah dah tak lama. Nanti adik lahir, dan ummi kembali sihat, boleh layan Anas dan Mussaab seperti biasa. Insya Allah.

Di minggu-minggu terakhir ini, semakin tak sabar menanti meskipun rasa takut tetap mengiringi. Cuba tenangkan hati  dengan ingatan yang baik baik. Tak lupa berdoa pada Allah, mohon segalanya dipermudahkan. 

Masanya kian tiba. Tenang dan sabarlah.. 

0 comments:

Post a Comment