Tuesday 20 September 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 210916


Hari ini Anas dan Mussaab masih di kampung. Masih di rumah mek. Hari ini juga tanpa abi. Semalam seharian bersama abi. Hanya untuk satu hari, kerana abi perlu kembali bekerja. Hari ini abi ke Bintulu lagi untuk menyambung tugas.

Anas bangun jam 7.30 pagi. Anas kejutkan ummi yang terlelap selepas solat subuh tadi. Terus masuk ke dapur untuk sarapan. Anas minta nugget. Tak nak makan yang lain. Ummi gorengkan untuk Anas. Sedang makan, Mussaab pula bangun dari tidur. Mussaab tidak terus ke dapur, sebaliknya bermain dulu di luar. Lepas tu baru masuk ke dapur. 

Untuk Mussaab, ummi masakkan roti bakar. Alhamdulillah Mussaab makan. Lepas tu keluar, kemaskan tempat tidur dan mandikan Mussaab. Mandi ala kadar saja. 




Ummi angkut kain yang diangkat dari jemuran semalam. Duduk di luar untuk lipat kain yang bertimbun. Anas dan Mussaab bermain basikal dan guli. Ummi biarkan Anas dan Mussaab bermain sendiri. Lepas tu Anas dan Mussaab duduk bersama ummi. Tak jadi ummi nak lipat kain. Layan Anas dan Mussaab dulu. Baca buku 'The Big Body Book' bersama. Alhamdulillah dapat baca dan faham bersama, dari page awal hingga akhir. Dah lama tak 'membaca' kan? Lepas tu Anas baca buku 'siri buku pantas membaca'. Alhamdulillah dapat juga la 2 page. 




Sempat juga ummi whatsapp abi yang dalam perjalanan ke airport. Seperti biasa abi akan bertanya khabar anak anaknya. 

Anas dan Mussaab minta nak menonton video pula. Cuba alihkan perhatian pada benda lain dulu. Kalau dah buka video, akan melekat saja di depan laptop. Ummi minta Anas baca surah, Anas tak nak. Nampaknya Anas kurang excited dengan surah baru (an Naazi'at). Tak seperti ketika membaca surah Abasa. Mungkin ke kerana ayatnya lebih susah? Akhirnya ummi sekadar buka mp3 untuk surah tersebut untuk Anas dengar sambil tampal sticker. Mussaab pula main guli dan dump truck sambil berguling di karpet. Ummi selesaikan kerja ummi. 

Jam 10.30, ummi jemur kain. Anas dan Mussaab turun ke halaman rumah dan cuba memanjat pokok rambutan. Juga dapat whatsapp dari abi yang sudah menaiki flight. Semoga Allah menjaga abi. Selesai menjemur, ummi turun mendapatkan Anas dan Mussaab di bawah. Duduk lepak bersama di bawah pokok, sambil Anas dan Mussaab makan aiskrim. Best juga lepak kat situ :)




Jam 11 pagi, masuk ke dalam rumah. Ummi on kan laptop dan Anas buka video 'Dibo'. Ummi masuk ke dapur dan masak. Tinggalkan Anas dan Mussaab menonton. Lepas masak, makan sama sama. Lepas tu Anas keluar dan buka video 'Tayo' pula. Menonton lagi. 

Jam 12.30, Anas dan Mussaab masuk ke bilik air untuk mandi. Seperti biasa, mandi dan main. Dah puas main baru keluar. Abi juga dah selamat sampai di Bintulu. Alhamdulillah.

Ummi solat zohor, Anas dan Mussaab sambung menonton video. Kemudian masuk dapatkan ummi. Mussaab dah start tantrum. Ada saja yang tidak kena. Menangis dan sukar dipujuk. Ummi biarkan hingga Mussaab berhenti menangis. Lepas tu ok. Ummi tak tahu apa yang Mussaab mahu. Nak dukung, memang ummi dah tak larat sangat. 

Jam 2 petang, ummi ajak tidur. Mussaab baring sambil pegang ipad. Anas masih kat luar, menonton video. Ummi yang terlena dulu. Kejap kejap terjaga juga. Anas dan Mussaab masih tak tidur, asyik keluar masuk bilik. Lepas tu Anas tertidur di sebelah ummi. Ummi sambung tidur lagi. Mussaab main sorang sorang. Jam 3.45 ummi bangun, Mussaab juga dah lena di atas bantal Anas. Tidur juga akhirnya. Ummi dah tak mengantuk. Buka whatsapp, ada masej dari abi yang baru balik shopping di Bintulu. Hai, sempat lagi dia shopping mainan untuk anak anak. 

Ummi solat asar. Anas dan Mussaab masih tidur. Sempat juga ummi baca al Quran. Hujan turun dengan sengat lebat hari ini. Tengah baca al Quran,  Anas bangun menangis dan mendapatkan ummi. Panjang tangisnya. Kemudian Mussaab pula bangun, juga menangis. Ummi memangku Mussaab dan meriba Anas. Baby lagi kat dalam perut ':). Tahan sajalah walau rasa lenguh. Mussaab tidur lagi di pangkuan ummi. Anas masih tiada mood, dan masih nak menangis. Ummi tanya kenapa, tak berjawab juga. Ummi letak Mussaab di atas sofa. Layan Anas seketika. Menangis lagi, dan tak nak jawab segala soalan ummi.

5.30, ummi ke dapur. Anas juga ikut, lepas tu keluar lagi. Masih tak nak bercakap. Tak lama kemudian baru bagitau nak makan nugget. Ummi gorengkan untuk Anas. Nugget lagi petang ni nampaknya. Mussaab pula bangun, dan makan bersama Anas. Ummi goreng nasi, tapi Anas dan Mussaab makan sedikit saja. Lepas makan, mood pun dah ok, main basikal pula. Riuh seketika di dapur. Mek dan cik juga ada bersama.

Jam 6.45, mandi. Lepas tu keluar dan tengok video lagi. Ummi solat maghrib, kemudian ajar Anas al Quran. Mussaab pula minta nak makan keropok. Ummi gorengkan keropok lekor untuk Mussaab. Banyak juga Mussaab makan. Lapar agaknya. Nasi goreng tadi dah habis. Lepas makan, main dan main lagi. Anas juga sama. Nak menonton video pun dah bosan. 

Jam 9.30, abi cal dari Bintulu. Anas dan Mussaab bercakap dengan abi. Lepas tu siap siap untuk tidur. Ummi tutup lampu dan semuanya berbaring untuk tidur. Mussaab terlebih dahulu lena, kemudian Anas dan akhirnya ummi.

Alhamdulillah untuk kehidupan hari ini. Ummi masih lagi belum berupaya menjadi ummi yang sempurna. Banyak kekurangan ummi pada Anas dan Mussaab. Maafkan ummi sayang. Semoga esok akan lebih baik untuk kita semua. Insya Allah.





0 comments:

Post a Comment