Sunday 18 September 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: MENGANDUNG 9 BULAN

Melepasi trimester pertama, kedua dan kini di hujung trimester ketiga, selama 9 bulan lamanya :) bukan satu tempoh yang singkat. Inilah realiti seorang ibu yang mengandungkan anak anak mereka. Setiap trimester memberikan rasa dan pengalaman yang berbeza. 

Di trimester pertama (hingga kandungan 3 bulan), ketika ini ada ibu yang releks je mengandung tanpa sebarang alahan. Tak kurang juga yang mengalami alahan di awal kehamilan mereka. Makan tak selera, pening, muntah dan mabuk, alah pada bau tertentu, dan macam macam lagi. Pendek kata, alahan yang teruk menyebabkan badan jadi sangat lemah dan tidak bertenaga. Apa kerja pun tak mampu nak buat. Syukurlah pada yang tak mengalami alahan. Boleh jalani kehidupan seperti biasa, di samping bahagia mendapat tahu diri berbadan dua. Tapi di trimester ini juga masih terselit rasa bimbang dan risau, kerana sering terjadi keguguran di awal kehamilan pada kebanyakan wanita. Kesimpulannya, dalam suka ada gusar juga :)

Trimester kedua, masa ni memang betul betul menikmati masa mengandung. Alahan beransur pergi. Badan lebih sihat bertenaga. Makan pun dah kembali berselera. Sedikit demi sikit, perut ibu mengandung dah mula nampak. Orang sekeliling pun dah tahu, yang kita ni sedang mengandung :) di trimester ini juga, ibu dah mula rasa lega dan releks, kerana boleh dikatakan sudah terselamat dari ancaman keguguran. Masalah lain mungkin ada, tapi mungkin sekadar masalah biasa bagi seorang ibu yang mengandung.

Masuk trimester ketiga, iaitu fasa yang terakhir dalam tempoh kehamilan. Masa ni perut dah semakin sarat membesar. Langkah dah semakin perlahan, mengusung perut yang semakin berat. Sakit pinggang, sakit belakang, lenguh kaki, dan semacam rasa tak selesa kian mengganggu. Di ketika ini, meskipun dalam takut nak menghadapi sakit bersalin, dalam masa yang sama tak sabar nak melahirkan si kecil yang sedang dikandung. Tambahan badan dah rasa tak berdaya, biarlah ia cepat berakhir. Biar segala penat lelah ibu berakhir dengan sebuah kelahiran yang selama ini dinantikan. Tak sabar menatap wajah si kecil, dan tak sabar nak kembali sihat dan cergas dengan badan yang dulu :) 

Begitulah sedikit coretan tentang tempoh dan pengalaman kehamilan yang ditempuh setiap ibu mengandung. Setiap orang berbeza pengalaman , namun sedikit sebanyak ada persamaannya. Setiap orang menempuh kesukaran yang berbeza, namun dalam rasa sukar dan susah itu, tetap tersimpan bahagia yang tak terungkap mengenangkan anak yang bakal lahir. Pengalaman ini juga sangat berharga, dan tersimpan kemas dalam memori seorang ibu yang sangat mencintai anak anaknya :)

0 comments:

Post a Comment