Friday 16 September 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: MEMILIH TEMPAT BERSALIN DAN BERPANTANG


Antara perkara penting yang perlu diambil kira; nak bersalin di mana, dan berpantang di mana?? 

Nak bersalin di mana??
Pastinya mahu memilih hospital yang selesa, lengkap peralatan, disambut doktor wanita, dan boleh ditemani suami. Kalau berduit, pilih saja hospital swasta mana yang rasa terbaik. Pasti dapat layanan 1st class. 

Pengalaman lepas, kedua anakku dilahirkan di hospital kerajaan (HRPZ dan HUSM). Dua pengalaman yang hampir sama. Walau mungkin layanan tak seperti bersalin di klinik swasta, namun bersyukur semuanya selamat dan baik baik saja. 

Kini menanti kelahiran anak ketiga pula. Hospital kerajaan masih menjadi pilihan suamiku. Aku hanya akur pada pilihan suamiku yang aku rasakan terbaik. Dari segi kewangan mungkin suamiku masih mampu untuk memilih hospital swasta, namun kerana dia merasakan pilihan bersalin di hospital kerajaan lebih baik, maka aku yakin ia adalah terbaik, untukku.

Cuma kali ini tak pasti akan bersalin di hospital mana. Jika sebelum ini di Kota Bharu, adakah kali ini di Jeli pula? Pada pendapatku di mana saja aku tak kisah. Bila dah sampai masanya, akan aku tuju ke mana hospital yang terdekat. Cuma harapanku, segalanya akan dipermudahkan. Semoga lebih mudah dari yang sebelum ini. Insya Allah.

Bab berpantang pula.. Di mana aku bersalin (kb atau jeli), di situ aku akan berpantang. Sama ada di rumah ibu mertua di kota bharu, atau di rumah ibu sendiri di jeli. Sebelum ini, sudah berpantang di rumah ibu mertua. Tapi takdelah sampai berpantang penuh 40 hari di rumahnya. Anak pertama 2 minggu, anak kedua seminggu. 

Sebenarnya, kalau boleh tak nak menyusahkan ibu dan ibu mertuaku. Mereka bukan sihat sangat. Nak menjaga orang berpantang lagi. Serba salah rasanya. Suamiku pula, tak pasti berapa lama cutinya nanti. Anak yang dua orang tu, pastinya perlukan perhatian dia sepanjang tempoh berpantang. Semoga dipermudahkan. Dan semoga tak membebankan orang tua kami yang sudah uzur. 

Menanti kelahiran anak ketiga, sedikit sebanyak belajar dari pengalaman lepas. Tetap mahu buat pilihan yang terbaik. Apa jua takdirNya nanti, semoga hati pasrah menerima. Nak bersalin dan berpantang, perlu hati yang tenang dan tak kecamuk. Di mana bakal bersalin, semoga dapat bersalin di tempat yang terbaik. Di mana akan berpantang, juga harapnya di tempat yang terbaik, untukku. Semoga hati tenang menerima.




0 comments:

Post a Comment