Friday 9 September 2016 By: Naemah

TAK MUNGKIN MEMBEZAKAN

Hari Raya Aidiladha bakal tiba tak lama lagi. Aku kini berada di rumah ibu mertuaku. Alhamdulillah raya ini mungkin lebih meriah, kerana ramai adik beradik suamiku berkumpul bersama. Especially yang jauh, yang tak dapat pulang pada hari raya puasa yang lepas, diberi kesempatan balik beraya Aidiladha. 

Hari ini melihat ibu mertuaku pagi pagi lagi ke pasaraya membeli keperluan. Mungkin juga kerana hari raya kedua akan diadakan kenduri akikah, maka segala keperluan dicukupkan untuk majlis penting itu. Balik ke rumah, sibuk memasak pula. Menanti kepulangan anak dari sarawak, kemaskan bilik untuk keselesaan anak menantu dan cucu. 

 Aku melihat betapa seorang ibu itu sangat teruja menanti kepulangan anak yang sudah lama tidak bersua. Cuba untuk menyediakan sesuatu yang terbaik bagi menyambut kepulangan anaknya. 

Barangkali juga untuk keselesaan menantunya yang jarang bertemu. Dengan harapan, menantu suka balik rumah mak mertua dan selesa berada di rumahnya. Yelah, menantu masih orang luar. Menjalani kehidupan dan suasana berbeza. Namun harapannya, rumahnya ini tetap akan memberi keselesaan pada menantunya yang sesekali dapat balik.

Menantu dekat atau yang kerap balik, mungkin cara seorang ibu mertua berbeza pula. Menantu dah dianggapkan sudah 'biasa' dengan keadaan dan suasana rumahnya. Tak perlu dia nak bersiap bagai. 

Mungkin kebanyakan ibu mertua (termasuk ibuku) begitu lagaknya. Bukan kerana memilih kasih, meski 'mungkin' ada sesetengah menantu yang merasakan demikian. Pada pandanganku, perbezaan itu wujud atas sebab sebab yang langsung tiada kaitan dengan nilai kasih seorang ibu pada anak atau menantunya. Kasih seorang ibu tak mungkin berbeza, walau mungkin cara layanan dan cara dia meraikan anak menantu itu berbeza. 

Ya, sekurang kurangnya aku tak rasa dibezakan. Cukuplah aku rasa kepulangan kami disambut dengan senyuman dan layanan mesra. Anak anakku pula disayangi dan dilayan baik umpama cucu yang lain. Cukuplah. Mak punya ramai anak, dan ramai menantu. Berbeza peringkat usia, dan berbeza latar belakang pula. Nak menjaga hati semua orang, mungkin adakala tak termampu. Cukup anak menantu cuba memahami situasi dan hati seorang ibu mertua sepertinya. Tak mungkin dia mahu membezakan. Padaku, tak mungkin!

0 comments:

Post a Comment