Saturday 3 September 2016 By: Naemah

TIKA DIRI DIUJI

1/9/16

Hari ini masuk hari ke-3 kami sekeluarga berada di kampung. Akan berada lama di kampung, untuk m enyambut aidiladha seterusnya menanti kelahiran anak ketigaku tidak lama lagi. Insya Allah.

Hari ini juga suamiku terpaksa memandu balik ke KL kerana ada mesyuarat yang baru dimaklumkan semalam. Kesian suamiku, belum hilang penat memandu balik kampung, terpaksa memandu jauh lagi seorang diri. Lepas meeting, akan patah balik ke kampung semula memandangkan cutinya masih banyak berbaki. 

Ah, kalaulah boleh tunggu sebentar... Dan tak tergesa membuat keputusan untuk balik ke kampung. Pastinya suamiku tak perlu susah payah begini. Kl- kelantan.. Bukannya makan sejam dua. 

Tapi.. Segalanya dah berlaku, dan segalanya terjadi kerana takdirNya. Berdosanya masih nak menyesali takdir dan masih nak ber'kalau-kalau' lagi. Memang agak kecamuk juga aku semalam bila dapat tahu dia perlu balik ke KL pagi ni. Entahlah.. Aku paling risau nak lepaskan dia memandu jauh seorang diri. Aku cadangkan naik flight saja, dia menolak. Nak drive juga, atas alasan alasan tertentu...

Suamiku, memang sentiasa positif. Katanya memang kerja dia begitu. Bila bila masa kena bersedia. Tak mungkin dia akan memberi alasan demi untuk tidak menghadiri mesyuarat itu. Dia yang ku kenal, sangat komited pada kerjayanya. 

Ditakdirkan juga aku terjatuh hari ni, ketika sedang sarat mengandung 34 minggu. Sakitnya usah cakap. Sampai menangis aku dibuatnya. Nangis seorang sajalah, tak tunjuk pada sesiapa. Gara gara lantai licin, dan aku juga tak beringat. Paling aku risau ialah pada kandunganku. Tapi Alhamdulillah jatuhku tak sampai menghempas punggung dengan kuat. Jatuh menghempap kaki, dan jari terasa sakit dan perit. Bengkak, dan tak boleh disentuh dan dilipat. Masih terasa sakitnya. 

Dalam menanggung sakit ini, aku tetap bersyukur dan percaya, Allah menjaga kandunganku ini. Insya Allah tiada mudarat padanya. Tak mengapa ummi seorang yang sakit, jangan kamu duhai anak..

Sedikit ujian yang menguji hati. Betapa hatiku ini begitu mudah terusik. Sedikit ujian pun dah buat jiwa jadi kusut. Astaghfirullah... Betapa aku belum cukup bersangka baik pada Tuhan. Segala perancanganNya, baik kita suka atau tidak, tetap yang terbaik buat kita dan pasti terkandung rahsia dan hikmah yang belum kita tahu. 

Ya Allah.. Berikan ketenangan pada hati yang sering berkeluh kesah ini. Ampunkan dosa hambaMu.

0 comments:

Post a Comment