Friday 16 September 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 160916




Hari ketiga abi di Bintulu. Anas, Mussaab dan ummi berada di rumah mek. Menunggu masa ummi lahirkan adik Anas dan Mussaab. Dah tak lama. Insya Allah dipermudahkan.

Hari ini Mussaab bangun jam 6.30 pagi. Badan terasa panas. Demam?? Risau ummi jadinya. Mussaab tak meragam, sambung tidur semula bila ummi baring di sebelah Mussaab. Lepas Mussaab tidur ummi masuk breakfast di dapur. Keluar semula, Mussaab pun dah bangun. Badan masih panas. Alhamdulillah tak menangis. Ummi layan Mussaab seketika. Kemudian Anas pula bangun.

Anas masuk bilik air, basuh muka dan gosok gigi. Mussaab sendirian di luar. Kemudian ummi masuk ke dapur dan masak bihun goreng, goreng nuggets dan keropok untuk Anas dan Mussaab bersarapan. Anas on laptop dan buka video train. Menonton bersama Mussaab.

Lepas masak, ummi panggil Anas dan Mussaab sarapan. Mussaab berselera makan bihun goreng. Anas hanya makan nugget dan kemudian keluar menonton video lagi. Ummi kemas apa yang patut. Kemas ruang tamu rumah, bilik dan jemur kain. Banyak kerja yang ummi perlu selesaikan memandangkan semalam dan hari sebelum ini ummi agak penat dan tak mampu nak buat semua kerja. Hari ini rasa bertenaga. Ummi sibuk mengemas, biarkan dulu Anas dan Mussaab buat hal sendiri. Mandikan Mussaab juga. Badan masih panas. Tapi Mussaab kuat, tak merengek dan tak meragam. Cuma sesekali mahu dilayan ummi. 

Lepas kemas, ummi solat dan baca Quran. Anas dan Mussaab masih menonton video. Memang akhir akhir ni banyak menonton video. Buku tak terusik. Mainan, sesekali main juga. Ummi pula selalu tak ada kudrat nak melayan dan mengajar. Kesian Anas dan Mussaab.

Jam 10 pagi, ummi angkut buku yang ada, ajak Anas dan Mussaab belajar sama sama. Anas pilih buku draw and color 'places'. Anas melukis dan mewarna ditemani Mussaab. Lepas tu makan dan sambung melukis lagi. Ummi buka bacaan juzuk amma untuk Anas dan Mussaab dengar. 

Jam 12, ummi makan tengahari. Anas dan Mussaab main air dan mandi. Badan Mussaab masih panas. Ummi biarkan saja Anas dan Mussaab bermain di bilik air hingga puas. Ummi berbalas whatsapp dengan abi. Setelah lebih 1 hari abi tanpa berita, Alhamdulillah dapat berhubung kembali. Abi baru selesai kerja, tapi masih di laut. 

Lepas mandi dan berpakaian, Mussaab minta nak tonton video 'TuTiTu'. Ummi buka video untuk Mussaab. Anas dan Mussaab kembali menonton video.Ummi  mandi, solat zohor dan baca Quran. Lepas tu bersiap nak tidur. Anas dan Mussaab ikut sama masuk ke bilik. Anas ambil ipad pula. Mussaab baring di sebelah ummi. Badan masih panas, dan nampak lemah. Akhirnya terlena sendiri.

Jam 3 petang, ummi bangun dari tidur. Mussaab juga sudah bangun. Hanya diam membisu di sebelah ummi. Anas keluar menonton video lagi. Mussaab terus baring dipangku ummi. Kemudian minta nak keluar. Sekejap kemudian masuk semula ke bilik. Baring lagi. Penat agaknya. Kesian Mussaab. Asyik keluar dan masuk bilik. Kemudian minta nak makan banana. Ummi ambilkan untuk Mussaab, juga untuk Anas. Habis satu, minta lagi. Oklah, masih ada selera nak makan. Sesekali merengek juga. Tapi Mussaab masih kuat melawan rasa lemah. Ummi lapkan badan, tapi sekejap saja. Mussaab tak nak baring dah.

3.40, Anas dan Mussaab turun melihat mek bakar sampah. Mussaab dalam keadaan panas badan, nak ikut Anas juga. Lepas tu masuk rumah bawa sekali coco crunch yang diambil di kedai mel. 

Azan asar, ummi solat dan habiskan bacaan surah al kahfi. Mussaab datang merengek, nak tengok TuTiTu lagi. Selesai baca Quran, ummi penuhi permintaan Mussaab. Menonton video lagi di petang hari. Entah berapa jam sudah habis untuk video. Lepas tu Anas dan Mussaab masuk bilik dapatkan ummi. Anas cuba terangkan tentang 'butterfly life cycle' yang berulangkali ditontonnya, menggunakan sentence sendiri. Senyum dan bangga ummi mendengarnya. Alhamdulillah, Anas learn a lot :) Mussaab baring di riba ummi, sambil ummi lapkan badan Mussaab dengan kain lembap. 

Jam 5.30, ummi ke dapur untuk makan. Perut dah lapar. Anas dan Mussaab tak nak makan nasi. Makan sedikit jemput pisang mek, minum air dan keluar. Mussaab kelihatan lemah dan tidak aktif. Tapi masih kuat, tak menangis pun. Namun hati ummi sayu melihat keadaan Mussaab. Tak lupa ummi mendoakan kesihatan Mussaab.

Jam 6.15, Anas dan Mussaab masuk ke bilik air, main air dan mandi. Mussaab seronok bermain air bersama Anas. Tak lupa bawa dump truck untuk mandi sekali :)

Selesai mandi dan berpakaian, Mussaab request nak tengok video 'chuggington ' pula. Ummi layankan aje. Siap pesan pada Anas jangan tutup video yang adik nak tengok. Kesian, adik demam. Anas layan chuggington bersama Mussaab.

Ummi solat Maghrib. Selesai solat, baca al Quran sekejap. Anas mengadu lapar. Yelah, hari ni tak makan nasi langsung. Ummi nak masak nasi dia tak nak. Nak makan roti. Roti dah la tinggal sikit. Ummi buatkan juga. Lepas tu ummi buat roti pakai breadmaker yang abi beli. Anas setia teman ummi buat kerja. Mussaab, lepas makan sekeping roti terus keluar baring di tempat tidur. Ummi keluar, Mussaab dah tidur. Sayu hati melihat Mussaab yang sangat baik. Tak meragam, meskipun kurang sihat. Meragam time abi ada saja :) Anas masih tak nak tidur. Sambung tengok chuggington. Ummi solat isyak.

Selesai solat, ummi baring bersama Anas. Jam baru 8.30 malam, tapi ummi sengaja mahu Anas tidur awal malam ni. Anas pun dah nampak mengantuk sangat. Jam 9 malam, Anas terlena. Hati ummi sayu merenung wajah Anas. Sejak akhir akhir ini Anas seperti memberontak. Marah marah, kasar dengan adik dan orang lain, dan ada saja yang tidak kena. Mungkin kerana ummi seakan tiada masa nak melayan Anas. Ummi banyak marah, dan kurang sabar. Maafkan ummi ya, Anas. Semuanya salah ummi. Ummi rasa bersalah dan berdosa sangat pada Anas. Puncanya tetap ummi :,(

Ummi harap sangat akan jadi yang lebih baik untuk Anas dan Mussaab. Dalam keadaan ummi yang sering penat ni, sering tak terlayan anak anak ummi yang perlukan perhatian. 

Semoga esok akan lebih baik buat kita semua. Semoga abi baik baik di sana. Dan kita juga baik baik saja di sini. Semoga Mussaab semakin sihat. Semoga Anas akan jadi anak dan abang yang lebih baik. Ummi juga akan menjadi ummi yang lebih penyabar. Insya Allah.

Semoga lena tidur anak anak ummi. Semoga rahmat Allah selalu ada bersamamu. 

0 comments:

Post a Comment