Thursday 15 September 2016 By: Naemah

KK AYER LANAS: SEKALI LAGI TANPA ABI

Hari ini Anas dan Mussaab teman ummi lagi ke klinik untuk temujanji doktor. Kali ini tanpa abi lagi, terpaksa minta tolong kak Ani bawa ummi ke klinik. Mek juga ikut sama, nak pergi beli barang di kedai. 

Sebaik sampai, ummi pujuk Anas dan Mussaab ikut kak Ani dan mek ke kedai. Alhamdulillah, Anas dan Mussaab nak ikut. Tak perlu ummi bawa sekali ke klinik.  Senang pulak nak ikut orang. Mungkin kerana dah biasa dengan kak Ani. So, ummi ke klinik seorang diri. Daftar dan lakukan check up di sana. 

Akhir sekali, jumpa doktor. Agak lama juga menunggu giliran. Tapi kerana dah biasa, so dah boleh agak. Sambil menanti giliran, sambil menanti Anas dan Mussaab. Meskipun kat klinik tak perlu nak mengawal Anas dan Mussaab yang ligat bermain sana sini, hati tetap teringat dan tak putus berdoa agar anak anak ummi baik baik je dengan mek dan kak Ani. Walau ada yang menjaga, ummi tak lepas dari rasa risau dan rindu. Macam nilah perasaan bila tak pernah serahkan anak anak untuk dijaga orang, kecuali abi.

Anas dan Mussaab sampai sebaik tiba giliran ummi bertemu doktor. Apa lagi, keduanya ikut masuk bersama. Cabaran bermula di sini. Anas dan Mussaab tak boleh duduk diam. Tarik kerusi, panjat kerusi dan katil, bertanya soalan pada ummi, main pintu, ke sana dan ke mari. Buat ummi tak dapat nak fokus pada doktor. Alhamdulillah doktor sporting, tak tunjuk rasa terganggu dengan kehadiran anak kecil berdua ni. Tapi nurse yang banyak menegur, tika ummi tak dapat nak control anak anakku, kerana memberi fokus pada percakapan doktor. 

Akhirnya, selesai untuk hari ini. Alhamdulillah dan rasa lega sangat. Sekurang kurangnya Anas dan Mussaab tak lama sangat di klinik. Sungguh, ummi dah tak daya nak control, apa lagi jika perlu bergerak ke sana sini. Sudahnya, Anas dan Mussaab tak lepas dari kemarahan ummi saja :(

Tetapi... Ummi perlu hadir ke klinik lagi selepas 3 hari, atas alasan dan masalah yang dinyatakan doktor. Termenung lagi ummi. Mungkin akan ke klinik tanpa abi lagi. Kak Ani juga dah kerja masa tu. Orang lain juga sama. Jawapannya, 'mungkin' ummi perlu drive sendiri dan datang bersama Anas dan Mussaab juga :)

Biarlah.. Lupakan dulu temujanji yang akan datang. Moga datang pertolongan Allah. Bukan ummi tak suka bawa Anas dan Mussaab, tapi kerana tempoh menunggu yang lama, sebolehnya ummi tak nak bawa Anas dan Mussaab bersama di atas banyak sebab. Dan klinik juga, bukan tempat yang sesuai untuk membawa kanak kanak. Tapi apakan daya, Anas dan Mussaab masih tak boleh ditinggalkan pada sesiapa. Nak mengikut ummi juga. Terutamanya Anas, paling sukar ditinggalkan. Mussaab pula, akan ok sekiranya Anas ok. Anas nak ikut, dia nak ikut juga. Kalau Anas tak ikut, Mussaab pun akan tak kisah dan tak akan ikut ummi juga. 

Inilah cerita pagi ini. Tentang Anas dan Mussaab yang menemani ummi di KK Ayer Lanas. Cabaran buat ummi yang mengandung, dan dalam masa yang sama perlu menjaga dua lagi anak kecil. Di ketika abi tiada bersama, terasa semakin mencabar, dan perlu panjang akal untuk berhadapan dengan situasi tak terduga.

Semoga Allah bantu ummi. Semoga ummi sabar, dan semoga ummi mampu. Anas dan Mussaab... Baik baik saja ya :)

0 comments:

Post a Comment