Wednesday 7 September 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 060916

Anas bangun jam 7 pagi. Lebih awal dari kebiasaan. Mungkin kerana semalam tidur awal, kerana demam dan tak tidur langsung di siang harinya. Bangun pagi, minta air dan roti butter gula. Kesian, lapar agaknya semalam langsung tak menjamah nasi. Alhamdulillah semalam lena tidur Anas dan pagi ini badan dah tak panas lagi. Ummi kelegaan. Hilang gusar di hati. 

Hari ini masuk hari kedua abi di KL. Ada urusan yang belum selesai. Anas, Mussaab dan ummi ditinggalkan sementara di kampung. Menanti kepulangan abi, seterusnya menyambut aidiladha dan terus berada di kampung hingga ummi selamat melahirkan adik Anas dan Mussaab. Insya Allah.

Mussaab pula bangun jam 8 pagi. Masuk ke dapur memegang tren mainan dan kembali ke luar dan bermain. Masih tak nak makan apa apa. Ummi menghadap laptop untuk update blog seketika. Anas dan Mussaab buat hal sendiri. Bermain apa yang ada. 

Jam 8.30, Anas dan Mussaab mandi. Lepas tu Anas minta nak menonton video 'Maya the bee'. Setiap hari menonton video yang sama. Entah apa yang best sangat :) sampai dialog pun dah hafal. Syarat untuk menonton,ummi minta Anas baca surah 'abasa (hafazan). Alhamdulillah, bacaan lancar. Hanya sesekali perlu dibetulkan. Very good Anas :) perlu gigih untuk bacaan dan hafazan surah an naziat pula. 

Anas dan Mussaab menonton video bersama. Ummi berikan sekeping kuih cakoi untuk Mussaab sarapan. Sambil makan, sambil menonton. Ummi menanti whatsapp abi yang masih tak berjawab. Semoga abi baik baik di sana, dan dipermudahkan urusan. Bosan menonton, Mussaab bermain kereta/truck mainannya. 




Jam 9.30, ummi ajar Anas baca surah an Nazia't. Alhamdulillah dah sampai 15 ayat (46 ayat semuanya). Ummi guna cara yang sama, menulis surah di atas kertas A4. Kali ni buat ayat by ayat pula. Bukan perkata lagi. Sebelum ni Anas dah pernah baca surah an Nazia't. Maka Anas lebih cepat menangkap bacaan setiap ayatnya. Ummi suka sangat kerana Anas mudah diajak membaca Quran sekarang. Malah, Anas tak sabar nak sambung ke surah yang lain. 

Ummi juga cuba buat ulangkaji huruf hijaiyyah dengan Mussaab. 2 huruf saja, Mussaab dah tak berminat. Itupun berulangkali ummi tanyakan soalan. Mussaab buat tak tahu, jeling Anas dan macam macam lagi. Sabar jelah anak ummi yang sorang ni. 




Jam 10 pagi, main magnetic wordplay di dapur mek. Anas fokus bermain dari awal hingga akhir. Bersemangat dan suka sangat. Maklumlah, dah pandai membaca. Permainan tu tak susah untuk Anas. Mussaab? Sekejap saja mainnya. Lepas tu bosan, pergi cari mainannya. Leka dalam dunia imaginasinya bersama mainannya :) 





Anas terus tekun bermain wordplay sendiri, meskipun dah main tadi dengan ummi. Tengah ummi memasak, Anas terus menyusun word di peti ais. Mussaab pula masih leka dengan mainannya. Masing masing dalam dunia sendiri. Ummi masak kueteow goreng untuk Anas dan Mussaab. Selesai masak, makan bersama. Anas masih kurang berselera. Badan dah kembali panas. Batuk juga sering mengganggu. Ummi mula risau. Tapi Anas masih aktif, meski tak terlalu aktif. 

Jam 11.30, rehat di ruang tamu. Kak Zana datang untuk main dengan Anas dan Mussaab. Anas dah tak berapa nak main sangat. Batuk dan kurang selesa. Mussaab teman kak Zana menyusun word tadi. Sambil main juga. Anas tidur di riba ummi. Tak larat dah nak main apa apa. Abi on the way balik. Sekali lagi menguji Mussaab huruf hijaiyyah bersama baris. Ummi tanya, dia nyanyi. Nak jawab satu huruf pun sampai 5 minit :') Mussaab dan Anas sangat berbeza. Maksud ummi, berbeza cara belajar. Bermakna ummi perlu fikirkan cara yang berbeza juga untuk mengajar Mussaab. 




Jam 12.30, Anas dan Mussaab main air dan mandi lagi. Ummi biarkan saja, daripada tengok Anas berguling lemah. Lama juga dalam bilik air. Lepas tu keluar dan ambil bantal untuk tidur. Penat agaknya. Mussaab sambung main mainanan. Lepas tu ambil buku umizoomi. Lepas solat zohor, ummi baring untuk tidur. Anas minta nak main track car yang abi simpan di rak kain. Ummi lena dulu. Kemudian Mussaab dan Anas. 

Ummi bangun jam 3.15, Anas juga bangun. Dah tak mengantuk lagi. Ummi sambung tidur di sisi Mussaab. Anas terus berbaring hingga ummi bangun. Badan masih panas. 

Ummi solat asar. Anas tunggu hingga unmi selesai dan minta nak makan roti sosej. Abi sampai kemudiannya. Alhamdulillah. Ummi buatkan 4 keping roti sosej. Mussaab juga bangun. Makan sama sama. Abi layan Anas dan Mussaab main, meski dalam kepenatan. 

Jam 5.30, Anas teman abi buat roti. Ummi siapkan makan malam. Ummi dan abi makan, Anas dan Mussaab tak nak makan. Main dan menonton video lagi. Petang ni menonton video science. 

Jam 7 petang, Anas dan Mussaab mandi bersama abi. Siap berpakaian tidur, menonton video dan main lagi. Sekejap duduk, sekejap main, sekejap minta air. Makan langsung taknak. Dah 2 harinAnas dan Mussaab tak menjamah nasi. Anas tak ada selera. Mussaab juga tak nak makan bila Anas tak makan bersama. Badan Anas masih panas, tapi masih ingin bermain.

Jam 8.30, abi siapkan tempat tidur. Abi yang kepenatan terlena dulu. Anas dan Mussaab masih tak mahu tidur. Hingga jam 9.40 malam, Anas lena lepas ummi lapkan badan Anas dengan kain lembap. Mussaab masih aktif bermain dalam gelap. Dari tadi asyik dengan tractor mainannya. Malam ni tidur dengan tractor lah jawabnya :) sempat minta bak minum air dalam gelap tu. 

Mussaab akhirnya lena jam 10.30 malam, bersama tractornya. Alhamdulillah. Ummi yang tadi niatnya nak buat kerja sikit lepas Mussaab tidur, akhirnya tertidur juga, tak tahan mengantuk dah. 

Alhamdulillah untuk kehidupan hari ini bersama anak soleh ummi yang sangat dicintai. Semoga hari esok akan lebih baik. Anas akan sihat kembali, Mussaab tetap terus ceria dan happy bermain dan berkawan bersama. Insya Allah. 

0 comments:

Post a Comment