Friday 30 September 2016 By: Naemah

GROUP WHATSAPP: BBM QURANIC



Whatsapp: antara medium komunikasi yang paling popular pada hari ini. Boleh dikatakan semua orang berhubung melalui medium ini. Aku juga tak terkecuali :)

Selain personal whatsapp, kita juga boleh buat group whatsapp. Antara group whatsapp yang paling aku suka ialah group whatsapp family, semestinya. Tak lupa juga group kawan-kawan sepengajian dahulu. Meski dah lama tak berjumpa, ruang ini menjadi tempat kami bertanya khabar dan mengukuhkan ukhuwwah. Alhamdulillah. 

Antara group whatsapp yang menjadi kesayanganku ialah group whatsapp BBM Quranic yang telah 2 tahun aku join. Lupa bagaimana boleh 'termasuk' dalam group yang kebanyakan ahlinya adalah wanita hebat itu :) namun banyak mutiara ilmu yang dapat aku kutip dari perkongsian mereka sebagai isteri dan ibu, juga sebagai hamba Allah. 

Aku seperti biasa, hanya seorang silent reader. Bukan kedekut ilmu ke apa, cuma rasa aku ni macam tak ada apa apa nak kongsi. Maklumlah, ramai di kalangan mereka lebih senior dariku, dan bukan calang orang pula. Ada motivator, pensyarah, pakar kaunseling, guru, dan macam macam lagi. Antara mereka ialah Puan Lina (ibu darwisy n darwisya), Puan Maznah Ibrahim (pakar kaunseling), Puan Cahaya (motivator), Puan Aminah (anakku al hafiz), dan ramai lagi yang dikenali dan tak dikenali, namun hebat hebat semuanya :)

Kenapa aku sayang sangat group ni walaupun hanya sebagai silent reader? Dah tentu kerana banyak ilmu yang aku dapat di sini. Group ini boleh dikatakan sangat aktif. Ada saja perkongsian yang baik dan bermanfaat untuk dijadikan rujukan dan peringatan buat diri. Lebih lebih lagi ilmu tentang pendidikan anak anak. Maklumlah, aku masih baru dalam dunia parenting ni. Ilmu pun tak banyak. Banyak yang aku dapat di group ini untuk dijadikan rujukan sepanjang perjalanan sebagai seorang ibu. 

Di sini tercetus idea untuk memulakan hafazan al Quran Anas, di sediakan juga rujukan dan bahan bantu mengajar, idea kreatif, hebahan seminar keibubapaan, dan sebagainya. Boleh dikatakan sangat sangat bermanfaat. Bukan sekadar berbual kosong. Thanks to puan Irina selaku admin group yang add saya ke group ini :)

Sampai ke hari ini, aku masih lagi seorang isteri dan ibu biasa, namun masa demi masa, banyak belajar dari pengalaman sendiri, dan nasihat mereka yang sudi berkongsi. Tak lupa, pada suamiku yang sering berpesan, menasihati, mendorong dan mendoakan. Aku menyimpan azam untuk menjadi seorang isteri dan ibu yang lebih baik. Tambahan pula tak lama lagi bertambah amanah dari Allah untuk aku jaga dan didik sebaiknya. Semoga Allah sentiasa memberikan petunjukNya. Aameen

0 comments:

Post a Comment