Friday 23 September 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: PERLU KUAT FIZIKAL DAN MENTAL

Masuk minggu ke-38 kehamilanku. Saatnya makin tiba :) 

Dalam sarat mengandung, masih ada dua lagi anak kecil yang perlu diberi perhatian. Seorang berumur 4 tahun 8 bulan, dan seorang lagi 2 tahun 8 bulan. Masih kecil dan masih perlukan ummi untuk uruskan hal diri mereka. Mengandung, dan menjaga anak kecil. Satu pengalaman dan cabaran baru yang perlu ditempuh :)

Kerana abi selalu jauh, maka yang ada hanya ummi. Sesekali dan seringkali abi balik, masa tu ummi rasa, wah, best sangat :D

2 minggu terakhir ini, suamiku tak berada di sisi kerana tuntutan kerjanya. Aku dan anak anak pula, tinggal di kampung di rumah ibuku. Meskipun di kampung, tetap aku juga yang perlu uruskan segala hal tentang anak anak. Nak harapkan siapa? Ibuku sudah sangat tua. Cukup untuk uruskan hal dia sendiri saja. Itupun kadang kadang aku tak perlu memasak, jika ada masakannya yang menepati selera anak anak. Kalau tak, kena masak juga la :) nak harapkan orang lain?Mereka pastinya ada tugas dan tanggungjawab masing masing. So, tetaplah aku perlu berdiri di kaki sendiri. Cuma bila berada di kampung, senang sikitlah nak minta tolong jika terdesak atau dalam kecemasan :)

Anak anak, kerana masih kecil, mana nak fikir ummi penat ke apa. Selalu je berkejar bila nak mandi. Nak pakaikan baju pun sama juga.  Nak makan, selain masak kena kemas juga makanan yang tertumpah sana sini. Mainan, kertas, buku, nak kena kutip dan kemas setiap hari juga. Bila ada yang tak kena, adalah yang akan bad mood, tantrum, nangis nangis, tanpa ummi tahu kenapa dan sebab apa. Masuk bab tidur, tak sah kalau tak dikepit dan dihimpit, sebab dua dua nak tidur tepi ummi. Ummi nak gerak pun tak boleh. Dengan ruang yang sempit, dengan perut yang besar ni, memang lenguh walaupun baring je. Kena tunggu keduanya lelap baru boleh cari ruang di sudut lain. Fuh, lega boleh tukar posisi badan sesuka hati. Time solat juga, masih ada lagi yang cuba nak panjat atas belakang sampai ummi tak larat nak bangun. Belum masuk lagi hal dan bab yang tak terduga, yang mana ummi perlu berkejaran dan lekas bertindak walau dalam berat nak mengusung badan ,:)

Dalam kebanyakan masa, tetap aku cuba bersabar. Dah memang anak anak masih kecil dan belum mengerti kepayahan kita.  Malah kita yang perlu faham mereka. Namun, dalam cuba bersabar itu, adakala tak lepas juga dari menjadi 'singa', tika rasa penat tak terkata, tika mood tengah tak berapa ok. Masa tu tiba tiba jadi ummi yang tak boleh beza budak kecik dengan orang besar. Kesian, anak anak jadi mangsa :(

Hanya tinggal 2 minggu lebih, saat penantian yang bakal berakhir, insya Allah. Tak lama lagi juga suamiku akan pulang. Maka hal anak anak akan dibahagikan bersama. Anak anak pun nanti akan lebih seronok bila abi ada bersama. 

Beginilah, kisah di ketika sarat mengandung ini. Dalam masa yang sama, perlu menguruskan dua anak kecil sendirian kerana suami yang jauh mencari rezeki. Ye, bukan aku seorang melalui pengalaman ini. Cuma ini yang pertama kali buatku. Pengalaman lepas, dah tentu lain ceritanya. Anak pertama paling releks kerana tiada komitmen lain. Anak kedua, penat sikit, tapi masa tu anak baru sorang, dan suami pula setiap hari pulang ke rumah selepas masa bekerja. Yang ketiga ini, anak dah dua, tengah lasak pula. Tambahan suami pula sering merantau jauh kerana kerja, maka mengandung kali ini amat memerlukan kekuatan fizikal dan emosi ':)  

Kekuatan datang bila diri terpaksa menempuhnya, dan kita tiada pilihan lain. Tapi benarlah, Allah tak datangkan dugaan atau ujian, jika Dia tahu kita tak mampu menanggungnya. Dalam usaha untuk menempuh semua ini juga, ia adalah satu bentuk tarbiyyah untuk mendidik diri menjadi seorang ibu yang lebih kuat dan sabar. Tapi tetap ada masa lemah juga, namun tetap berusaha untuk bangkit dan bertahan. Gagal itu biasa, kerana kita bukan manusia sempurna. 

Hari ini, masih dalam situasi yang sama. Suami masih jauh, anak anak perlu diuruskan seperti biasa. Kandungan juga kian sarat :) Namun tetap perlu kuat dan jalan terus :) Insya Allah pertolongan Allah sentiasa ada. Anak kecil berdua itu bukanlah beban, malah harta dan saham,  asbab ummi menjadi lebih kuat dan terus membina sabar. 

Pun begitu, buat Anas dan Mussaab, ummi tetap ingin memohon ampun dan maaf, kerana dalam mencuba untuk memberi yang terbaik, masih lagi banyak kekurangan dan ketidakmampuan ummi. Maafkan ummi  sayang. 



2 hero yg sedang lasak membesar



0 comments:

Post a Comment