Friday 16 September 2016 By: Naemah

KUPILIH DIA

Tak siapa dapat menduga bila jodoh akan tiba. Cepat atau lambat, segalanya menjadi rahsia Allah.

Aku juga begitu. Suatu ketika, soal jodoh menjadi satu perkara yang kabur buatku. Menjadi manusia yang paling pendiam, rupa pun tiada, rasa rasanya tak ada lelaki yang sedar kewujudanku. Aku tak punya kawan lelaki, kekasih hati apatah lagi. 

Melihat pasangan berkahwin ketika belajar, hati juga teringin untuk dicintai. Teringin nak punya suami juga :D tapi hasrat dilupakan begitu saja. Nak kahwin dengan siapa??? 

Hingga tamat belajar, akhirnya jodoh tiba. Risikan pertama dari 'dia'. Dia yang tak pernah aku kenal. Pernah sekali dua perihal dirinya disebut adiknya ketika di alam pengajian. Tak sangka pula, dia adalah dia yang akhirnya ditakdir sebagai jodohku. Jatuh cinta?? Belum lagi. Bagaimana wajahnya, langsung tak terbayang dalam ingatan. Yalah, tak pernah bersua. Hanya tahu kerjanya saja. Lepas tu umurnya. Itu saja.

Pertama kali melihat wajah, ketika dia datang ke rumah bersama mak, adik, abang dan kakak iparnya. Yes, aku mencuri pandang wajahnya. Aku tak pasti apa perasaan ketika itu. Yang pasti, sejak istikharah semalam, aku tenang untuk menerima risikannya. Cukup...

Tak lama lepas tu, tak sangka hadir risikan yang kedua. Terus menolak dengan baik. Dah tersangkut pada yang pertama tadi :) Tiba tiba juga ada teman di zaman pengajian yang bertanya khabar. Eh, tak pernah bertegur sapa pun. Hanya kenal nama dan sama kelas/kumpulan saja... Aku jadi hairan. Dia bertanya khabar dan berani merisik melalui sms. Layan... Tak layan. Terus terang saja, diri sudah menjadi tunangan orang. Habis cerita di situ..

Pada tahun yang sama, habis pengajian, merisik, bertunang dan bernikah. Allah takdirkan bagai sekelip mata saja. Jodoh bukan lagi misteri. Kalau dulu mampu bermimpi, kini ianya sebuah kenyataan yang paling indah. Benarlah, takdir Allah adalah yang terbaik. Di waktu tak terduga, dengan jalan yang tak terduga.

Kenapa tekad memilih 'dia'?? Tak mampu nak beri jawapan. Yang jelas, Allah sudah ikat hati untuk terima dia, tanpa perasaan berbelah bagi. Walau tak mengenalinya. Walau kabur tentang akhlak dirinya. Walau melihat wajahnya hanya dengan sekilas pandang. Hati kuat untuk memilih dia.

Apakah dia yang terbaik?? Insya Allah, dia yang terbaik untukku. Dia yang kupilih bersama petunjuk Allah dan restu orang tua kami. Dia yang paling membahagiakan. Dia yang tertulis sebagai jodohku sejak azali.

Hari ini, hampir 6 tahun membina mahligai bahagia bersama. Aku dan dia, tetap tak sempurna dan punya banyak kekurangan. Namun insya Allah, kami cuba untuk saling melengkapi. Dia insan terbaik yang telah Allah hadirkan dalam hidupku :,)

Cebisan kenangan, saat dia ku pilih..
Syukur dan takjub, pada takdir Allah yang  paling indah dalam hidup ini :)  


~ MY HEART IS PERFECT BECAUSE...
YOU ARE INSIDE~



0 comments:

Post a Comment