Sunday 14 August 2016 By: Naemah

SIRI KEJAYAANKU :D


Tajuk macam gah je kan  :b

Hari ini sekali lagi memenuhi temujanji di klinik desa rinching tengah, Semenyih untuk check up kandungan yang hampir memasuki 32 minggu. 

Hari ini buat pertama kali, pergi dan balik sendiri (drive) tanpa dihantar suami dan tanpa ditemani anak anak. Pada orang lain, cerita ni biasa je. Tapi pada aku, ia satu kejayaan :D

Maklumlah, aku bukan jenis yang berani nak drive sendiri. Ke mana mana pun suami yang akan bawa. Pernah juga bawa sendiri ketika 'tepaksa' tapi ianya sangat jarang berlaku. Lagipun suami tak berapa harap aku bawa kereta sendiri, katanya aku masih kurang mahir :)

Hari ini dia cuba lepaskan aku pergi sendiri. Jarak rumah-klinik tak jauh pun. 1km tak sampai kot :D cuma jalan agak sibuk, dan perlu melintasi jalan besar. Aku cuba beranikan diri, meski dalam  hati tetap ada debaran. Sekejap je pun, dah sampai. Alhamdulillah pergi dan balik selamat :)

Kemudian aku perlu ke klinik kesihatan Beranang pula. Tempatnya lebih jauh. Dalam menarik nafas lega, tak sangka pula suami meminta aku yang memandu hingga sampai ke klinik. Dia dan anak anak hanya duduk di belakang. Sekali lagi aku berdebar. Aku paksa diri memandu lagi. Alhamdulillah kereta dah tak banyak. Akhirnya berjaya sampai dengan selamat :) Suami dan anak anak balik dulu ke rumah kerana kebiasaannya memang mengambil masa yang lama untuk selesai urusan di klinik. 

Alhamdulillah.. Itu saja yang mampu aku lafazkan. Aku tahu aku tak seberani wanita lain. Lebih lebih lagi yang setiap hari perlu ulang alik kerja dan hantar anak sekolah. Situasiku juga tidak terlalu mendesak untuk aku memandu sendiri. Aku tahu betapa penting untuk mahir dan cekap memandu, namun aku perlu akui, aku masih tidak mampu. Suamiku juga bukan tidak mahu lepaskan aku memandu sendiri, tapi dia lebih risaukan aku yang belum cekap memandu. 

Di masa yang akan datang, aku sendiri tidak pasti bagaimana. Dalam situasi suami yang kerap outstation, dan dalam situasi seperti sekarang yang perlu kerap memenuhi temujanji klinik dan doktor, aku tahu aku perlu lebih berani. Dan perlu berdikari sendiri. Anak anak juga bakal masuk sekolah di masa yang akan datang. Maka, akan menjadi tugas aku untuk hantar dan ambil mereka dari sekolah ketika suamiku tiada. Semoga Allah permudahkan.

Kesimpulan dari cerita di atas, betapa syukur dan gembira apabila aku berjaya sampai dengan selamat ke destinasi  dengan memandu sendiri :) kedua, meski sangat ramai wanita hari ini pandai dan cekap memandu, aku tetap merasa kagum pada mereka, kerana mereka mampu, sedangkan aku masih tidak mampu menjadi seperti mereka :)

Apapun beginilah hidup. Masing masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. Aku tak merasa rendah diri dengan kekurangan ini, namun aku tahu aku perlu lebih berani dan terus membina keyakinan diri. Insya Allah. Doakan aku :)

0 comments:

Post a Comment