Thursday 25 August 2016 By: Naemah

BERI SEPENUH HATI

Pesan suamiku;  dalam memberikan/menyediakan sesuatu pada anak anak, kita perlu berikan yang terbaik dan dengan sepenuh hati. Contoh kalau masak, masak yang terbaik, bukan ala kadar, atau asal jadi. Sebagaimana mahu beri yang terbaik buat orang yang kita sayang, begitu juga jika ingin berikan pada anak anak. Mestilah yang terbaik, dan mestilah dengan sepenuh hati. Jangan fikirkan 'dia hanya budak kecil', maka dia takkan merungut dan complain apa apa. Panjang lagi syarahan suamiku :) :) :) terima kasih cinta <3

Ya, kata katamu benar duhai suami. Buat aku berfikir tentang segala katamu. Selama ini sudah cuba memberikan yang terbaik buat mereka, namun tanpa sedar, banyak juga kekurangannya. Lupa, meski dia anak kecil, dia juga mahu dilayan seperti kita yang dewasa. Mereka juga ada hati dan perasaan, cuma mereka masih tak mampu untuk meluahkan. 

Hal anak kecil.. Sering kita memandangnya remeh. Buat sekadarnya, beri sekadarnya. Alah... Budak budak je pun. Tak perlu nak susah susah untuk mereka. Mereka ok je..

Mungkin patut direnungkan kembali.. Segala bentuk layanan dan pemberian kita buat mereka. Adakah sudah memberi dengan sepenuh hati, dan penuh keikhlasan. Dengan usaha dan harapan, inilah yang terbaik dari ummi untuk anak anak... 

Ya, muhasabah. Mereka memang masih kecil, namun mereka berhak mendapat layanan istimewa dan yang terbaik dari ibubapa. Sebagaimana suatu hari, kita juga mengharapkan yang sama dari mereka apabila kita telah tua. 

Renung renungkan.. Apa yang kita beri, itu juga yang akan kita dapat.

Anak anak ummi.. Maafkan ummi atas segala kekurangan ummi. 


picture: here

0 comments:

Post a Comment