Wednesday 24 August 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 240816



Hari ini abi berangkat ke Bintulu lagi selepas 2 hari berada di rumah. Sangat singkat cuti abi kali ini. Tapi tak mengapalah, insya Allah lepas ni cuti abi lebih lama. Doakan abi selamat sampai dan dipermudahkan segala urusan di sana. Insya Allah.

Mussaab bangun jam 7.20 pagi. Bangun tanpa kata. Turun ke bawah dan berbaring di lantai. Abi sibuk membilas kain di bilik air. Kain terpaksa dibasuh tangan akibat mesin basuh rosak sejak semalam. 

Anas pula bangun jam 8 pagi. Abi sedang bersiap untuk keluar. Menunggu teksi sampai untuk ke airport. Abi menjemur kain baju dan bersiap. Anas dan Mussaab menonton video 'word world' yang kini menjadi kegemaran. Jam 8.30, bersalaman dengan abi yang bersedia untuk pergi. Anas dan Mussaab sambung menonton. 

Jam 9 pagi, breakfast nasi lemak yang ummi masak tadi. Mussaab hanya makan semulut saja. Lepas makan ummi ajak naik untuk mandi. Anas tak nak mandi. Ummi bagi masa hingga jam 9.30 untuk Anas dan Mussaab menonton video dan lepas tu perlu mandi. Tapi terlajak juga hampir ke pukul 10 pagi. Di bilik air, mandi dan main air pula, barulah keluar. Berpakaian dan masuk bermain di bilik mainan. Ummi teman Anas dan Mussaab main sekejap. Lepas tu ummi rendam kain untuk dibasuh, solat dhuha dan baca al Quran. Anas dan Mussaab terus bermain hingga ummi selesai. Jam 10.40, flight abi berlepas ke Bintulu. Semoga Allah menjaga abi dan memudahkan urusan abi. Insya Allah.

Jam 11 pagi, turun semula ke bawah. Mussaab minta nak makan keropok. Anas main car dan kereta control yang abi baru beli. Bacaan juzuk amma terpasang sejak tadi. Kemudian Anas minta nak menonton 'word world' lagi. Anas dan Mussaab menonton bersama. Dah bosan, Anas tutup komputer dan main car lagi. Mussaab juga main, dan sambung makan keropok.

Jam 12, Anas baca surah 'Abasa dan buku 'pantas membaca'. Satu muka surat saja. Anas dah takde mood nak teruskan. Mussaab masih bermain. Ummi minta baca surah An Nas. Mussaab cakap 'tak best'. Hai.. Geram betul dengar jawapan tu. Anas buka komputer semula. Menonton video yang baru ummi download pagi tadi. Sekejap saja, dah tak berminat. 

12.30, lunch dengan nasi lemak lagi. Mussaab masih tak nak makan nasi. Kenyang makan keropok. Lepas tu
Menangis berebutkan sekeping biskut dengan Anas. Lama menangis, campur mengantuk juga agaknya. Sudah puas menangis, habiskan biskut di tangan, kemudian makan coklat nutella pula. Anas main kereta sementara ummi kemaskan meja makan dan cuci pinggan.

Jam 1 petang, ummi rehat di bawah. Anas buka video dan menonton lagi.Selepas itu ambil marker dan buku untuk menulis. Ummi ambil flash card dan ajar Mussaab. Tapi sekejap saja fokusnya. Lihat Anas menulis, Mussaab juga nak menulis. Naik ke atas dan menulis di atas. Anas di bilik mainan. Ummi basuh kain, mandi dan solat. 

Pukul 2, ummi ajak tidur. Macam biasa, susah nak tidur. Anas panjat kerusi dan lap habuk di tingkap. Mussaab sambil baring sambil pegang mainan. Lepas tu dua dua masuk bilik air dan main air. Kemudian keluar dan masuk bilik mainan lagi. Tak nak tidur. Jam 3 petang unmi terlelap dan bangun semula jam 3.30. Anas dan Mussaab masih leka bermain.

Jam 4 petang, turun ke bawah. Ummi buka tv, Anas dan Mussaab menonton 'word world' lagi. Lepas tu Anas minta nak makan roti bakar+kaya. Ummi buatkan untuk Anas dan Mussaab. Kemudian ummi naik solat asar, tinggalkan Anas dan Mussaab di bawah. 

Lepas solat asar, bermain dengan flash card. Dah lama flash card ni tersimpan. Cuba nak uji Mussaab dengan huruf huruf hijaiyyah. Nampaknya Mussaab kurang berminat. Jawab sesuka hati. Ada jawapan yang betul, banyak juga yang salah. Ummi confuse, Mussaab ni main main ke betul betul tak tahu. Banyak main, dari fokus pada soalan ummi. Ummi cuba 'bermain' dengan flash card untuk tarik perhatian Mussaab. Flash card dah berterabur, ummi sebut huruf, Anas dan Mussaab berlarian mencari. Of course, Anas yang banyak jumpa. Ummi minta Anas bagi peluang pada Mussaab untuk dapatkan huruf yang ummi sebut. Nampaknya Mussaab seronok bermain macam tu. Dapat huruf, baca bersama Anas. Senang pulak dia nak ikut :) main sambil kemas. Selesai.

Jam 5 petang, ummi menggunakan komputer sementara Anas dan Mussaab bermain dan buat hal sendiri. 5.30, Ummi memasak. Anas dan Mussaab menonton video lagi hingga selesai ummi memasak. Ummi ajak dinner, dan ummi pasang juzuk amma. Anas makan, Mussaab tak nak makan. Ambil buku dan membelek buku di lantai, hingga ummi dan Anas selesai makan.

Jam 7 petang, naik ke atas. Mussaab dah mula menangis dan meragam. Tak tahu apa sebabnya. Mungkin juga penat dan mengantuk. Anas dan Mussaab mandi bersama. Seperti biasa, mandi dan main. Hingga masuk waktu maghrib. Selesai mandi, Mussaab menangis lagi. Risau ummi dibuatnya. Takut sakit atau ada yang tidak kena. Ummi sapukan minyak mastika ke perut  Mussaab, pakaikan baju dan seluar, dan memangku Mussaab. Mussaab diam di pangkuan ummi. Sekejap saja, dah terlena. Sayu hati ummi.. Mungkin Mussaab hanya mahu dipeluk dan dimanja. Kesian, ummi hampir tiada masa untuk memeluk dan membelai manja Mussaab yang masih kecil :,)

Tak lama kemudian abi call/facetime. Hanya bercakap dengan ummi dan Anas. Mussaab sudah lena. Sekejap saja berbual dengan abi. Ummi mandi dan solat maghrib. Anas bermain sendirian di bilik mainan. Kemudian masuk ke bilik ummi. Main di bilik ummi pula, bersepah segala barang. Sunyi, tanpa suara Mussaab. Hati ummi masih terasa sayu. Mahu menangis rasanya. Malah rindu pada abi yang jauh. Kesian pada Anas dan Mussaab. Tak lepas dari rasa berdosa dan bersalah. Ummi hanya diam tanpa kata. Menambah lagi sunyi, membiarkan Anas bermain tanpa teman.

Lepas solat isyak, turun ke bawah. Ummi rebahkan badan di sofa. Nak menonton tv, tapi tiada rancangan yang menarik. Anas makan roti kaya dan menonton video lagi. Lepas tu ummi ajak naik tidur. Mata ummi dah mengantuk, Anas juga tak tidur siang tadi. Baring di katil. Anas tidur akhirnya, jam 9.30. Ummi juga mahu tidur..

Alhamdulillah, satu hari tanpa abi dah berlalu. Menanti hari kepulangan abi. Anak anak ummi, semoga sentiasa dalam keadaan baik dan sihat. Syukur atas kehidupan hari ini. Semoga hari esok akan lebih baik untuk kita. Insya Allah.










0 comments:

Post a Comment