Thursday 18 August 2016 By: Naemah

ANAS BELAJAR MENJADI ABANG YANG BAIK



Anas Zaydan, anak sulung ummi kini dah berusia 4 tahun 7 bulan. Along gelaran diberi, abang kepada Mussaab dan adik yang bakal lahir. Anak sulung ummi yang baik, cerdik dan soleh, insya Allah.

Banyak cerita dan update tentang Anas. Kenapa Anas? Mussaab macamana? Ye.. Mussaab pun ada juga. Bila ummi banyak menulis tentang Anas, bukan maknanya ummi lebih sayangkan Anas. Ummi sayang semua anak ummi. Hanya kerana Anas yang sulung, Anas akan menjadi contoh ikutan pada adik adik, maka ummi banyak fokus pada pencapaian Anas dan sifat baik Anas.

Anas di usia sekarang, ummi melihat semakin cerdik dan mengerti. Anas dah makin pandai menjadi seorang 'abang'. Kalau sebelum ni asyik adik yang kena mengalah ketika bermain, sampai menangis nangis, sekarang Anas dah banyak mengalah. Dah jarang kedengaran suara adik menangis berebut mainan. Sesekali ada juga, tapi yalah, Anas masih dalam proses belajar menjadi abang.

Begitu juga bab melayan permintaan adik. Jika sebelum ini apa yang adik nak, Anas buat tak tahu saja. Ummi dan abi yang perlu penuhi permintaan adik. Kini Anas menjadi abang yang lebih mendengar dan prihatin. Adik minta apa apa, Anas cuba penuhi jika yang diminta itu mudah untuk Anas memenuhinya.

Bila adik bertanya, Anas cuba menjawab. Bila adik meragam dan menangis, Anas cuba bertanya kenapa..

Pendek kata, Anas semakin menjadi 'abang'. Walaupun Anas still anak manja ummi. Tapi Anas tahu Anas juga seorang abang, yang perlu melayan adik dan buat baik pada adik. Dan ya, Anas memang sangat sayangkan adik. Jangan ada yang nak ambil adik, Anas takkan biarkan. 

Sekarang ummi mengandungkan seorang lagi adik Anas. Anas dah tunjukkan rasa suka dan tak sabar menanti kelahiran. Sering bertanya bila baby nak keluar, sering mengusap perut ummi untuk rasa gerakan baby, malah sering juga bercakap cakap dengan baby.

Anas, di usia sekarang hakikatnya masih kecil untuk menjadi abang yang matang dan sempurna. Cuma selangkah demi selangkah, Anas belajar menjadi abang yang lebih baik. Setiap hari ummi bersama Anas. Ummi dapat rasakan perubahan demi perubahan pada sikap Anas. Ummi bangga dan bahagia.

Namun tetap menjadi tanggungjawab ummi dan abi untuk membentuk Anas dalam menjadikan Anas seorang abang yang lebih baik. Ummi dan abi perlu terlebih dahulu menunjukkan contoh, dan tak jemu berpesan.

Sering, Anas dimarah ummi dan abi akibat berkasar dengan adik, dan buat adik menangis. Percayalah, ummi dan abi cuma mahukan Anas berkelakuan baik pada adik. Maafkan ummi dan abi jika kami tersilap cara, tapi hakikatnya kami hanya mahu Anas menjadi abang yang lebih baik. Sayang pada adik, baik melayani adik, berkongsi barang dan mainan dengan adik, dan merasa adik sebahagian dari kehidupan Anas. 

Hari ini ummi gembira melihat Anas sudah menunjukkan sikap yang lebih baik pada adik. Memang ada ketikanya masih ada yang tak kena, ummi tak expect Anas sempurna. Cuma ummi doakan Anas akan menjadi abang yang lebih baik, dan terbaik untuk dicontohi adik adik. 

Anas abang yang sulung. Anas yang akan menjadi contoh dan ikutan adik adik. Thats why..ummi sentiasa tekankan banyak perkara pada Anas. Semoga Allah tunjukkan jalan buat ummi dan abi dalam mendidik dan membentuk peribadi Anas dan adik adik. Insya Allah

0 comments:

Post a Comment