Tuesday 9 August 2016 By: Naemah

3 HARI YANG SUDAH BERLALU

Setelah terperap di rumah hampir setiap hari semasa ketiadaan abi, Anas dan Mussaab akhirnya banyak berjalan selepas kepulangan abi. 3 hari yang berlalu terasa begitu pantas. 3 hari yang memenatkan kerana banyak berjalan, dan 3 hari ummi tanpa aktiviti memasak. Asyik makan makanan beli saja :)

Bermula 4/8/16, kita sekeluarga balik ke rumah nenek di Kota Bharu. Kebetulan nenek nak pergi makan angin di Dungun, maka tak siapa ada di rumah nenek. Sempat jumpa nenek, mak de, acik, ayah cik, mak su dan Ruqayyah sebelum mereka bertolak pergi. 

Pagi itu, selepas nenek pergi, abi pinjam kereta pak ngah (aircond kereta abi rosak) dan menuju ke ekspo pertanian berdekatan dengan stadium. Di situ abi membeli anak pokok durian belanda, kelapa mataq dan kedondong. Niat di hati nak menanamnya di rumah baru nanti :) kerana cuaca agak panas, tak mampu nak round setiap gerai. Meninggalkan tempat itu sekitar jam 12.



Menuju ke kedai baiki handphone untuk baiki iphone abi, singgah beli nasi dan balik ke rumah nenek. Rehat dan tidur. Malamnya keluar makan di kedai makan yang berdekatan dengan rumah nenek. Kemudian ke rumah mak saudara abi untuk urusan takaful. Selesai urusan, balik rumah nenek dan tidur.

5/8/16, hari kedua di rumah nenek. Keluar rumah jam 9 pagi menuju ke pasar pagi wakaf bharu. Membeli makanan di situ, dan kemudian ke rumah pak chu di kg Morak. Anas dan Mussaab happy dapat bermain dengan sepupu sebaya mereka, Umar, Uwais dan Urwah. Makan tengahari di rumah pak chu, kemudian ke rumah pak ngah pula di Bunut Susu bersama sama. Datang buat kali pertama ke rumah baru pak ngah. 



Hampir waktu maghrib, meninggalkan rumah pak ngah dan singgah sekejap membeli mainan Anas dan Mussaab  di kedai Eco, membeli baju untuk Anas dan Mussaab di uptown KB, dan singgah makan di restoren KB Burger Bakar. Kemudian balik ke rumah dan tidur. Masing masing kepenatan.

6/8/16, hari ketiga di rumah nenek. Keluar dari rumah jam 10 pagi. Abi bawa Anas dan Mussaab mandi kolam splash di Kota Bharu. Kereta abi ditinggalkan di kedai untuk repair aircond. Umar, Uwais dan Urwah juga datang bersama pak chu dan mak chu.



Agak lama bermain kolam, kemudian naik tren dan akhirnya meninggalkan splash dengan menaiki kereta pak chu. Menuju pula ke tapak ekspo pertanian. Kali ini banyak gerai yang dapat disinggah dan dikunjungi. Cuaca tak begitu panas, orang juga ramai hari ini. 




Selepas itu balik ke rumah nenek dihantar pak chu lagi, kerana kereta abi masih belum siap. Balik ke rumah dan tidur. Abi keluar menaiki bas selepas mendapat panggilan kereta abi sudah siap untuk diambil. Anas, Mussaab dan Ummi lena tidur.

Jam 4.30, abi balik bersama 2 bungkus pizza dominos. Mussaab makan berselera kerana lapar. Selepas itu nenek pula balik dengan membawa banyak makanan. Anas yang tadi masih lena akhirnya bangun juga. 

Malamnya tak kemana mana, hanya berehat di rumah. Esok pagi akan balik ke rumah mek dan kemudian akan bertolak ke Semenyih setelah lama meninggalkan rumah. Abi pula akan terbang ke Bintulu lusa. Tinggal lagi Anas dan Mussaab bersama ummi. Insya Allah baik baik saja.

Alhamdulillah, walaupun terasa sangat cepat masa berlalu, namun happy dapat spend masa bersama sama. Masa cuti abi, kebiasaanya hanya untuk family. Abi sentiasa ada bersama, bawa anak isteri ke mana mana, raikan kita tak kira masa. Thanks to abi yang sangat baik, meski tak selalu ada. Walau akan berpisah lagi, kita doakan agar akan berjumpa dan bersama lagi. Insya Allah..

0 comments:

Post a Comment