Thursday 18 August 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 190816


Hari kedua abi di Bintulu. Ummi hari ini masih dalam keadaan batuk dan selesema, dah nak masuk 2 minggu. Alhamdulillah keadaan hari ini lebih baik dan lebih bertenaga. 


Mussaab bangun jam 7 pagi. Bangun dengan senyuman, bermain tren dan sarapan bersama ummi. Anas bangun jam 8 pagi. Terus mandi bersama Mussaab, berpakaian dan bermain permainan. Kemudian turun ke bawah untuk sarapan. Mussaab juga makan nasi goreng bersama Anas. Anas dan Mussaab makan sendiri, sementara ummi solat dhuha dan baca al Quran. Alhamdulillah Anas dah makin pandai makan sendiri, Mussaab juga asyik nak makan sendiri sekarang bila tengok Anas makan sendiri. Tapi masih tumpah tumpah. Takpelah, belajar perlahan lahan. Nanti dah tak tumpah lagi :) Anas banyak melayan permintaan Mussaab di meja makan. Alhamdulillah, Anas belajar menjadi abang yang baik. Insya Allah.




Jam 9 pagi, Anas dan Mussaab naik ke atas dan bermain di bilik permainan. Ummi selesaikan kerja di bawah. 10 pagi, Anas buka video 'Bob the train' dan menonton bersama Mussaab. Sambil menonton, sambil bermain.


10 pagi, Anas membaca al Quran. Mussaab setia menonton. Kemudian ummi goreng jemput pisang ditemani Anas. Lepas tu makan bersama sama. Kemudian main lagi. Sekejap di bawah dan sekejap di atas. Video trains tetap terpasang, sesekali berhenti menonton.








Jam 11 pagi, Anas mengadu lapar, tapi ummi  masih belum memasak. Ummi masuk ke dapur dan masakkan nasi ayam untuk Anas dan Mussaab. Jam 12, siap. Makan bersama sama. Alhamdulillah, Anas dan Mussaab makan dengan sangat berselera. Lepas makan, Anas dan Mussaab mandi dan main air. Ummi kemas meja makan, basuh pinggan, mop lantai, jemur kain dan vacum karpet. Alhamdulillah, banyak kerja ummi boleh buat hari ni. Badan rasa sihat dan bertenaga, tak seperti semalam yang lemah dan lesu saja. Agak lama Anas dan Mussaab main air, hingga basah lantai dapur dibuatnya.


Jam 1 petang, ummi minta keluar dari bilik air. Bersiap untuk naik atas dan solat zohor pula. Anas dan Mussaab leka lagi di bilik mainan, menyusun track dan kereta mainan. Selesai solat, ummi ajak tidur macam biasa. Tapi biasa la, masih nak bermain. Mussaab berbaring sebelah ummi sambil main tren. Akhirnya terlena jam 2.30 petang. Tiba tiba terima whatsapp dari abi. Eh, tak sangka dapat whatsapp abi walaupun dia kat tengah laut. Alhamdulillah. Lepas tu ummi juga tidur. Bangun dari tidur, Anas juga dah lena di kaki ummi. 


Jam 4.30 petang, semua dah bangun. Ummi solat asar, Anas dan Mussaab sambung main lagi. Selesai solat, turun ke bawah. Ummi angkat kain dan hidupkan enjin kereta abi. Anas dan Mussaab main lagi. Ummi berehat di sofa sambil menonton tv dan baca buku. Anas dan Mussaab makan keropok, cereal dan main seperti biasa. 


Jam 6 petang, ummi masak nasi dan goreng ayam. Anas dan Mussaab makan bersama. Lepas tu ummi buatkan burger ayam (homade). Anas dan Mussaab makan lagi. 


7 petang, selesai makan dan naik ke atas semula. Anas dan Mussaab mandi bersama dan main air dan mainan di dalam bilik air. Hampir masuk waktu maghrib, ummi minta keluar dari bilik air. Berpakaian dan sambung bermain lagi. Ummi mandi dan solat. Kemudian ajar Anas mengaji. Mussaab bermain permainan blocks dan mengaji juga bersama Anas. Lepas mengaji, main lagi. Ummi sempat whatsapp abi bertanya khabar dan menghantar gambar Anas dan Mussaab. 


Lepas isyak, turun ke bawah. Anas dan Mussaab masih cergas, tak mengantuk. Siang tadi dah tidur banyak. Sambung bermain di bawah pula. Ummi biarkan Anas dan Mussaab bermain sepuasnya. Hari ini memang banyak bermain saja. Tiada aktiviti lain. Menonton video pun dah bosan agaknya. Buku tak bersentuh, pen dan kertas juga seakan dilupakan. Mungkin tiada mood untuk melukis dan membaca. Ummi juga tak nak paksa. Mainlah, ummi tak kisah Anas dan Mussaab banyak main. Suka tengok Anas dan Mussaab asyik dengan mainan. Menyusun, mengatur, dan diam berfikir. Semoga ada manfaatnya.


Bila ummi ajak naik tidur, sempat pula Anas capai buku 'Skip and Digger ' dan minta ummi bacakan. Bacalah sekejap. Lepas tu, Anas ambil buku 'Toys' pula dan ajar Mussaab. Mussaab asyik mengunyah kerepek sambil layan buku bersama Anas. Masih tak mahu tidur. Ummi tunggu sehingga Anas dan Mussaab bersedia nak tidur. Sambil WhatsApp abi yang jauh di lautan. Lepas baca buku, Anas minta hp ummi dan tonton video. Mussaab masih dengan kerepek bawangnya.




Jam 10 malam, ummi paksa juga naik ke atas untuk tidur. Tutup lampu dan baring di katil. Masih tak mahu tidur, mulut masih ringan bercakap, Mussaab pula seperti biasa bawa bersama mainannya ke atas katil. Memang sudah biasa, mainan yang sedang dia main sebelum tidur, akan dibawa sekali untuk tidur bersamanya.

Anas menyentuh perut ummi untuk merasai gerakan baby dan berbual dengan baby yang sedang aktif malam malam macam ni. Sudah kebiasaan, Anas suka rasa gerakan baby dan berbicara dengan baby. Tak mengapalah abi selalu tak ada untuk belai dan bercakap dengan baby. Along kan ada :) Along sayang baby, tak sabar tunggu kelahiran baby.

Mussaab lena lebih kurang jam 10.30 malam. Anas juga lena kemudiannya. Mungkin jam 11 lebih. Ummi yang terlebih dulu lena. 

Sudah berlalu hari ini. Anak anak ummi baik dan bagus semuanya. Anas lebih cerdik, lebih bersifat 'abang' sekarang. Tapi ya, Anas masih belajar menjadi abang yang lebih baik, Insya Allah. Anas banyak mengalah dan banyak menbantu Mussaab dalam banyak hal. Thanks to be so nice, along. Ummi love you. Mussaab juga mesti sayang dan hormat along ya :) semoga anak anak ummi sentiasa hidup dengan saling berkasih sayang. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment