Wednesday 17 August 2016 By: Naemah

CEMBURU BIAR BERPADA



Kata orang, cemburu itu sinonim dengan watak perempuan. Eh, jangan tak percaya lelaki juga kuat cemburu. Cemburu itu tandanya sayang kan?? Tak salah pun cemburu. Tapi kalau cemburu melampau, buruk juga padahnya. Maka, berpadalah dalam cemburu. Letakkan cemburu pada tempat yang sepatutnya. 

Sebagai isteri, adakalanya rasa cemburu itu hadir. Cemburu kan tanda sayang. Mestilah cemburu melihat mata suami tertatap wanita lain. Cantik pulak tu. Mestilah cemburu kalau dalam hati suami ada yang lain. Tapi itu barangkali hanya sangkaan kita saja. Mana tahu dalam hati dia ada orang lain?? Ye, cemburu jangan sampai curiga dan hilang kepercayaan. Tambahan pula dia seorang suami yang baik dan bertanggungjawab. Jangan berlebih lebihan dalam cemburu, hingga lahirnya prasangka buruk. 

Hakikatnya semakin bertambah usia perkahwinan, bertambah jugalah usia kita. Tak muda dan cantik (eh cantik ke =D) macam dulu dulu dah. Kekurangan pula tersingkap di sana sini. Di luar sana pula, banyak gadis cantik dan muda. Tak sama  macam kita yang dah semakin 'tua'. Tak cukup di luar, di kaca tv tak kurang memperagakan wanita cantik dan seksi untuk tatapan lelaki. Haish.. Isteri mana yang tak cemburu, bila merasakan diri kita tak secantik itu untuk dipandang. 

Namun hakikatnya cantik itu bukanlah syarat untuk dicintai. Ikhlas itu, hanya ada pada hati insan yang Allah saja mengetahuinya. Cukuplah rasa cemburu itu disimpan kemas, tidak terlihat. Selagi dia masih setia di sisi bersama cinta dan tanggungjawab. 

Tipulah hati tak pernah cemburu, namun padanya hati tak pernah curiga. Cukup ikhlasnya Allah yang tahu, dan aku terus meletakkan rasa percaya. Biar iman menjaga hatinya, agar tetap setia bersama cinta yang sudah dimiliki.

0 comments:

Post a Comment