Saturday 13 August 2016 By: Naemah

LOVE WITHOUT EXPECTATIONS

picture: here


Kalau boleh, kita semua nak jadi manusia yang disayangi oleh semua orang. Disayangi ibubapa, adik beradik, teman teman, guru guru, mertua, ipar duai dan semuanya. 

Paling cemburu, bila seseorang itu dah meninggal dunia pun, orang masih merinduinya dan menyebut tentang kebaikannya. Betapa dia sangat istimewa di hati insan yang pernah ada di sisinya. Betapa mulia kematiannya bila semua orang mengingati kebaikannya dan masih merinduinya meski dia sudah tiada. Siapa yang tak mahu jadi begitu??

Namun menyedari hakikat diri yang tak semulia itu untuk dikenang dan dirindui, terasa betapa kerdilnya diri. Entah bila tiada nanti, siapa yang sudi untuk mengingati. Kerana diri tidaklah terlalu baik. 

Untuk disayangi tak perlu cantik dan pandai pun. Cukup jadi baik, insya Allah ramai orang akan sayang. Nak jadi menantu yang disayangi? Berbuat baiklah pada mertua. Nak jadi kakak ipar yang disayangi? Berbuat baiklah pada adik ipar. Dan pada sesiapa jua, berbuat baiklah, meski bukan semua kebaikan dibalas dengan kebaikan. 

Berbuat baiklah, tapi jangan pernah mengharapkan balasan. Cukup 'ikhlas' kita hanya Allah yang menilai. Jika diharap pada balasan, takut hati yang kelak menderita. Namun jika kita terus memberi tanpa syarat dan tanpa mengharap pada balasan, insya Allah hati akan lebih tenang. 

Aku bukanlah terlalu baik. Namun harapannya agar dapat melatih diri menjadi manusia yang baik dan tak lokek memberi. Kasih sayang insan memang kita perlu, tapi hakikatnya kasih sayang Allah itu paling kita dambakan. 

Tak mengapalah manusia tak sayang, yang penting Allah sayang. Tak mengapalah kebaikan tak terbalas, yang penting kita bahagia untuk terus berbuat baik. Biarlah.. Biar Allah saja yang menilai dan membalas. 

0 comments:

Post a Comment