Tuesday 9 August 2016 By: Naemah

MENDAMBA REDHA SEORANG SUAMI

picture: here


Semua isteri mahu disayangi suami. Semua isteri mahu jadi yang terbaik buat suami. 

Tak susah pun sebenarnya nak pikat hati suami. Kuncinya ialah, buat apa yang suami suka, tinggalkan apa yang suami tak suka. Mudahkan :D

Ye, mudah sangat sangat bunyinya. Tambah lagi solat 5 waktu, berpuasa, jaga aurat... Syurga tu macam dah ada depan mata. 

Namun bila ditanya pada diri, apakah praktikalnya juga amat mudah?? Tepuk dada tanyalah iman. 

Bukan semua yang suami suka itu mampu kita lakukan. Dan bukan mudah nak tinggalkan apa yang suami tak suka, jika ia dah menjadi tabiaat dan kesukaan kita :)

Kerana banyak faktor dan alasan, sering isteri meletak ke tepi apa yang yang menjadi kesukaan suami. Sebaliknya yang suami tak suka, sering pula dilakukan tanpa mengambil kira hati dan perasaan suami.

Setiap isteri mahu meraih syurga yang hadir bersama redha seorang suami. Aku tak terkecuali, tapi aku juga isteri yang tak sempurna. Suami lebih kenal isterinya ini, sejauh mana taatnya diri ini. Dia tahu, isterinya terlalu banyak khilaf.

Padaku, untuk menjadi isteri yang sentiasa mendapat redha seorang suami, ia satu perjuangan dan mujahadah yang berpanjangan. Sifir semudah itu 'buat apa yang suami suka dan tinggalkan yang suami tak suka' sering menjadi kerumitan untuk dilaksanakan lantaran egonya diri, di tambah dengan faktor lain yang sering menjadi halangan untuk diri ini menjadi isteri yang mulia di sisi seorang suami sebaik dia.

Kita semua mahukan syurga. Namun sememangnya syurga itu mahal, tak mudah untuk kaki melangkah, tanpa sebuah mujahadah yang panjang. Kerana isteri tetap manusia biasa yang lemah, banyak kekurangan, dan banyak melakukan kesilapan.

Dari seorang suami, isteri sentiasa mengharapkan kemaafan darinya. Semoga suami tenang menerima segala kekurangan dan tetap bersabar dengan kelemahan isteri. 

Suami, bantulah isteri untuk menjadi isteri yang terbaik buatmu. Setiap isteri mahu meraih syurga dan menikmati bahagia. Pastinya melalui redha seorang suami. Ampunkan isteri, di atas apa yang isteri tak termampu. Teruslah membimbing dengan penuh sabar dan hikmah. Semoga bahagia bersama hingga ke syurga :')

0 comments:

Post a Comment