Thursday 18 August 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: REDHA SAAT DIUJI

Alhamdulillah, dah masuk minggu ke-33. Makin hampir masanya, makin sarat, makin berat, makin tak larat :)

Ditakdirkan batuk dan selesema di minggu minggu akhir ini. Dah lebih seminggu, rasa lemah tak berdaya sangat. Asyik batuk, sampai sakit di bahagian perut. Selesema juga tak kurang. Badan lesu, telinga berdesing. Makan juga kurang berselera. Terasa seperti di awal kehamilan dulu. Rasa nak rehat dan baring saja. Tambah pula dengan sakit belakang dan sendi. Lagi rasa sukar nak bergerak.

Kesian Anas dan Mussaab. Banyak buat hal sendiri. Ummi tak terdaya nak melayan. Alhamdulillah, Anas dah semakin cerdik dan seakan memahami ummi. Anas juga yang banyak melayan dan cuba bertoleransi dengan Mussaab. Jarang ada episod nangis nangis dah. Anas cuba belajar mengalah dengan adik. Mussaab juga, tidak banyak karenah meskipun masih belum mengerti kepayahan ummi.

Suamiku, seperti biasa memenuhi tuntutan kerjanya. Berjauhan lagi buat sementara. Insya Allah akan kembali lagi. 

Berbeza rasanya mengandung anak ketiga ini. Mungkin kerana sering berjauhan dengan suamiku. Tak seperti sebelum ini, setiap hari dia ada bersama sepanjang tempoh mengandungkan anak kami. Tambahan pula kini, dalam tengah sarat mengandung, perlu menguruskan dua lagi anak yang masih kecil. Agak mencabar.

Tapi aku redha dan tetap bersyukur. Ini takdir buatku. Di samping Allah menguji sejauh mana kuatnya aku. Dan aku percaya pertolongan Allah sentiasa ada untukku. Meski suami tak dapat selalu bersama, namun Allah tak pernah biarkan aku sendiri menempuh semua ini. 

Syukur sehingga hari ini, segalanya dapat dilalui dengan baik meskipun ada cabaran tersendiri. Banyak yang aku belajar dari 'kesukaran' ini. Yang penting aku redha menerima semua ini. Allah ada bersamaku. Suami juga tak jemu mendoakan di kejauhan sana. 

Bersama kesusahan ini, akan ada kesenangan. Insya Allah. Yang penting aku bahagia menanti kehadiran anak  yang kukandung ini. Sebagaimana bahagia menantikan Anas dan Mussaab suatu ketika dulu. Semoga sihat dan baik baik sayang :)


picture: here

0 comments:

Post a Comment