Wednesday 10 August 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: GENAP 31 MINGGU

picture: here


Genap 31 minggu usia kehamilanku. Alhamdulillah.. Saatnya semakin hampir. Tak sabar untuk melahirkan si kecil ini. Tak kurang, berdebar debar menunggu saat itu. Takut dan cemas memikirkan 'sakit' yang bakal ditanggung. Namun kerana sudah ada pengalaman, sedikit sebanyak ia membantu untuk memujuk hati. Everything will be ok!! Insya Allah. Sakit melahirkan itu lumrah. Semoga akan gugur segala dosa. Semoga bahagia melihat wajah si kecil mengatasi rasa sakit melahirkan. Insya Allah :)

Di akhir trimester ini, badan juga tak secergas dulu. Sukar nak bergerak pantas dan menukar posisi badan. Baby pun semakin membesar dan aktif bergerak. Kadangkala rasa kurang selesa , tapi bahagia dan happy dapat rasa pergerakannya. Saat beginilah yang akan dirindu nanti. Seperti mengandungkan yang pertama dan kedua dulu, saat begini menjadi kenangan terindah yang sering hadir dalam ingatan :)

Mengandung kali ni memang agak 'teruk' sikit. Buat pertama kali diserang morning sickness, tapi ia dah lama berlalu. Pengalaman baru yang takkan dilupa :). Lepas tu kencing manis pula. Awal awal dah kena detect gdm, tak seperti pengalamaan lepas gdm hanya muncul di minggu minggu akhir kehamilan. Bila dah gdm, kerap pula ulang alik ke klinik untuk bsp dan jumpa doktor. Berat badan pula, naik dengan mendadak.. Di minggu ke 31 ni dah naik sampai 12kg ':). Mana la suami tak bising. Tahan je la telinga. Memang makanku berselera, badan dah terasa besar lain macam. Sekarang hanya mampu simpan azam untuk kuruskan badan lepas bersalin. Insya Allah :)

Suamiku seperti biasa, sering berjauhan kerana kerjanya memang begitu. Sekejap ada di rumah, sekejap tiada. Anak anak pula Alhamdulillah tidak banyak ragam. Penat sesekali tu biasalah. Buat kerja sikit pun dah terasa lelah. Faktor badan dan perut yang semakin membesar kan :) Anas dan Mussaab ok je. Insya Allah mereka anak anak yang baik dan mendengar kata. 

Tahun ini banyak menerima berita kelahiran sahabat ex-uia yang dikongsi di group whatsapp. Bermula Akhma (anak kedua), Fizah (anak ketiga), Syidah (anak sulung), Fairuz (anak kedua), Salini (anak kedua), dan yang terbaru Sabariah (anak kedua). Dalam keluarga juga 2 baby disambut tahun ini (Ruqayyah dan Muttaqin). Tumpang bahagia dan syukur untuk mereka. Ramai betul baby 2016 :)

9 minggu seterusnya bakal dilalui sehingga sampai masa melahirkan si kecil ini. Dari pengalaman lepas, kedua anakku lahir pada minggu ke-40. Yang ini  harapnya sama juga. Mudah buat suamiku untuk memohon cuti nanti. Namun segalanya terserah pada takdir Allah. Harapan dan doaku, agar suami ada di sisi saat melahirkan anak kami. Semoga kandungan ini sihat, selamat dan mudah dilahirkan. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment