Wednesday 23 September 2015 By: Naemah

MENDEKATI KEMATIAN



Kata orang, ajal maut di tangan Tuhan. Kata orang, bila dan di mana kita mati segalanya telah tercatat. Tidak akan terlambat dan tercepat walau sedetik pun. 

Namun satu perkara yang kita sering lupa, setiap detik yang kita lalui hakikatnya semakin mendekat kita pada tarikh kematian. 

Kita sering mendoakan agar dipanjangkan usia. Hakikatnya, hari hari yang kita lalui tetap akan mendekatkan kita pada kematian. Sesungguhnya kita lupa, hidup ini sebenarnya terlalu singkat.

Dek kerana lupa, kita menjadi manusia yang terlalu mengejar dunia. Pesona dunia dirasakan terlalu memukau. Banyak perkara yang ingin kita gapai dan capai. Lupa, semua itu bakal ditinggalkan.

Tak dinafikan, di dalam hati tersimpan berbagai impian dan harapan yang berbentuk keduniaan. Mahukan rumah yang besar dan selesa, kereta mewah dan bergaya, makanan sedap dan lazat, percutian di tempat yang indah, dan sebagainya.

Boleh jadi impian itu berjaya digapai, boleh jadi impian hanya tinggal impian. Ajal menjemput tanpa memberi isyarat.

Kebanyakan kita takut memikirkan kematian, termasuk diriku. Kenapa dan mengapa? Bukankah kematian itu syarat untuk bertemu kekasih teragung?? Bak kata suamiku... Takut lantaran diri tidak bersedia untuk menghadapi kematian. 

Ya benar... Alangkah berbahagia insan yang sentiasa bersedia menghadapi kematian, yang merindukan saat pertemuan dengan Allah, kekasih Teragung.

Persediaan yang bagaimana??
Pastinya persediaan dengan amal soleh. 
Bersegera melakukan kebaikan, dan menjauhi segala perkara yang sia sia dan mengundang dosa.

Sungguh hidup ini penuh dengan tipu daya. Terlalu banyak godaan hingga membuat kita lupa pada kematian dan akhirat. 

Sesungguhnya kematian itu pasti, tiada yang terkecuali. Aku sama seperti semua orang mengharapkan kematian yang baik, Husnul khatimah. Namun sedar  juga pada dosa yang menggunung tinggi.

Saat muhasabah...  
Pintu taubat sentiasa luas terbuka..
Ya Allah ampunkan segala dosa hamba...
Pandanglah dengan rahmat dan kasih sayangMu..
Matikan kami dalam kebaikan dan keredhaanMu..
Masukkan kami ke dalam syurgaMu..

Aameen

0 comments:

Post a Comment