Tuesday 22 September 2015 By: Naemah

ANAS DAN MUSSAAB: SAYANG HINGGA SYURGA



Kesayangan ummi... Anas Zaydan dan Abdullah Mussaab. Anak anak ummi yang sangat baik dan bijak. Alhamdulillah atas kurniaan ini :)

Anas sudah hampir berusia 4 tahun. Mussaab pula dah nak masuk 2 tahun. Tak sedar masa berlalu begitu cepat. Anak anak ummi dah besar dan sangat cerdik :)

Anas dan Mussaab, along dan adik. Dua beradik yang sangat dekat. Setiap hari bersama, bermain dan bergurau, bergaduh dan baik semula :)

Anas lebih ceria dengan kehadiran adik. Kalau dulu tiada kawan bermain, kini adik  hadir sebagai teman. Adik yang lucu, comel dan menghiburkan. Adik mampu buat along ketawa dengan pelbagai aksinya :)

Adik juga meski belum mengerti, pastinya sangat gembira dengan adanya along. Adik membesar dengan bertemankan along yang sentiasa di sisi. Adik tak pernah kesunyian, kerana saat lahirnya along sudah ada bersama. Along banyak mengajar adik tentang banyak perkara :)

Along sangat sayangkan adik. Along tak boleh kalau adik tiada bersama. Along takut adik diambil orang. Along tak benarkan adik ikut sesiapa tanpa ummi dan abi. Mungkin along rasa sunyi bila adik tiada bersama. Adik tidur pun, along asyik dok kacau nak suruh adik bangun. Sering juga along cium adik yang sedang lena. Rindu barangkali :)

Namun dalam bab mainan kesayangannya, along masih berat hati lagi nak share dengan adik. Ya, along sedang belajar erti hidup berkongsi. Bukan along tak sayang adik, tapi along perlukan masa untuk belajar segala nilai baik dalam hidup ini :)

Adik pula masih kecil. Adik tahu along sebahagian dari kehidupannya. Setiap hari along ada bersama, tak pernah berpisah. Adik banyak mengalah dengan along, especially bab mainan. Kalau along tak bagi takpe la... Adik undur diri :)

Tetapi ada ketikanya juga adik berkeras mahukan yang sama seperti along. Kalau dah sama sama tak nak mengalah, gegak gempita jadinya. Masing masing meraung dan menangis. Pandai pandai la ummi dan abi nak pujuk dan leraikan perang saudara itu. Bila dah ok, elok pula main sama sama macam takde apa apa yang berlaku :)

Ummi bahagia lihat Anas dan Mussaab membesar bersama di depan mata ummi. Hari hari menatap dan melihat telatah comel anak ummi berdua. Bahagia di hati hanya Allah yang tahu. 

Harapan ummi agar anak anak ummi tetap akan saling berkasih sayang selamanya. Meskipun dah menginjak usia dewasa, jangan biarkan kasih sayang itu padam atau pudar. Adik beradik, perlu selamanya berkasih sayang, membantu di kala perlu, bertanya khabar suka dan duka, berkongsi banyak perkara, belas kasihan, saling menjaga, dan saling mendoakan.

Anas dan Mussaab, suatu hari nanti ada kehidupan sendiri, cita cita dan impian sendiri, namun kasih dan sayang jangan biarkan ia pergi. Sebagaimana along sayang adik hari ini, satu masa nanti, mesti sayang seperti ini juga. Sebagaimana along dan adik mesra bergurau dan bergelak tawa bersama hari ini, satu hari nanti perlu seperti ini juga. 

Anas dan Mussaab... Usah jarakkan hubungan adik beradik yang sepatutnya dekat dan rapat. 

Anas dan Mussaab ... Saling berkasih sayanglah kerana Allah hingga ke syurga.

Anas dan Mussaab.. Jadilah hamba Allah yang mencari keredhaanNya

Doa ummi sentiasa buat kalian. 

0 comments:

Post a Comment