Sunday 6 September 2015 By: Naemah

RINDU PREGNANT LAGI

Pertamanya, alhamdulillah dan syukur atas nikmat kehidupan, kesihatan, dan keluarga yang lengkap sempurna ini. Alhamdulillah ada suami di sisi, ada anak anak penghibur hati. 

Bersyukur dianugerahkan dua cahaya hati, Anas Zaydan dan Abdullah Mussaab. Anas sudah berusia 3 tahun 8 bulan dan Mussaab pula 1 tahun 8 bulan. 

Bila anak sudah besar, terasa rindu nak pregnant lagi :) rindu nak rasa saat saat manis ketika mengandung, dan rindu nak belai baby. 

Pengalaman mengandung dan bersalin sebenarnya bukan mudah. Banyak cabarannya, dan sering pula berhadapan dengan situasi mendebarkan. Apatah lagi pernah keguguran semasa kandungan pertama, membuat diri lebih berhati hati. 

Sakit bersalin tu, tak perlulah nak cakap. Semua ibu yang pernah bersalin pasti dapat membayangkan bagaimana 'kenikmatan' sakit bersalin itu. Untuk memikirkannya memang terasa gerun, tapi untuk mengatakan diri sudah serik untuk bersalin lagi, mungkin tidak kot :)

Aku tidak mengambil sebarang ubat atau suntikan sebagai perancang kehamilan. Sekadar menggunakan kaedah natural planning. Kini rasanya hati sudah bersedia untuk hamil lagi. 

Persediaan yang bagaimana?? Should be mentally and physically prepared... 

Menjadi seorang ibu yang hamil, melahirkan dan sehingga peringkat menguruskan bayi dan anak kecil itu satu tugas yang agak mencabar, maka persediaan itu sangat penting. Lebih lebih lagi baiknya jika kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia. Kerana rezeki Allah, bila bila saja boleh datang :)

Untuk hamil, seorang ibu perlu sihat. Mengamalkan pemakanan dan gaya hidup yang sihat. Kalau ibu sihat, insyaAllah mudah untuk hamil dan insyaAllah baby di dalam kandungan juga akan sihat. Amalan hidup yang sihat juga dapat menjauhkan ibu dari menghadapi masalah kesihatan sepanjang kehamilan. 

Dari segi mental, seorang ibu perlu bersedia untuk berhadapan dengan situasi yang 'mungkin' sepanjang kehamilan hingga kelahiran. Boleh jadi kita akan menanggung alahan yang kuat ketika hamil, hati pula mudah tersentuh dan tersinggung, pergerakan tidak boleh lagi selincah sebelum kehamilan. Bersedialah untuk berdepan dengan semua itu. Bagi yang punya 2 anak kecil sepertiku ini, saat hamil boleh menjadi tempoh yang mungkin lebih mencabar kerana dalam masa yang sama perlu melayan dan menguruskan anak anak yang masih belum mampu berdikari. 

Belum masuk bab kelahiran dan sesudah kelahiran. Proses bersalin itu semua pasti tahu ianya 'sakit', dan untuk menjaga anak yang baru lahir juga sangat  memerlukan ketelitian di samping pergerakan kita yang terbatas ketika itu.

Kerana itu perlunya persediaan. Perlu memikirkan tentang semua itu, dan bersedia untuk menghadapinya dengan hati yang lapang, insya Allah. 

Dalam masa yang sama kita memerlukan sokongan dan bantuan suami. Kerana zuriat itu milik kita berdua, bukan kita seorang. Perlunya ada perbincangan dan perancangan, agar isteri tak merasakan dia seorang yang perlu menanggung segalanya. Pastinya suami tak rasa bagaimana sukarnya mengandung, dan bagaimana sakitnya bersalin, namun percayalah sokongan dan bantuan suami sedikit sebanyak memudahkan isteri mengharungi segalanya tanpa keluhan yang berat. 

Aku dengan penuh harapan menantikan kehadiran anak ketiga kami. Bersedia untuk hamil lagi, dan bersedia mengharungi tempoh kehamilan dan kelahiran yang mungkin berbeza dari yang lepas. Namun kuharapkan semuanya akan dipermudahkan. 

Aku juga percaya Allah lebih tahu yang terbaik untuk hambaNya. Cepat atau lambat rezeki Allah pasti hadir meski bukan pada saat yang kita jangkakan. Semoga tak jemu berdoa dan berharap  :)

Aku juga mendoakan agar insan insan lain yang sedang mengharapkan kehadiran zuriat di dalam hidupnya akan dipermudahkan urusan mereka dan dikurniakan zuriat untuk mereka. Aameen


Sedang berusaha khatamkan buku ini. Agak menarik dan banyak ilmu yang dapat dikutip dari ibu yang berpengalam melahirkan 9 zuriat ini.



Buku catatan yang 'wajib' ada sepanjang kehamilahku. Sudah beli buku yang ketiga :)




Cahaya hati yang semakin membesar ceria dan membahagiakan

0 comments:

Post a Comment