Tuesday 1 September 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 010915

Hari ini hari kedua suami di Labuan. Hari ini juga dah masuk bulan September 2015. 

Suamiku akan berada di Labuan selama seminggu. Arghh.. Agak lama juga. Dah lama dia tak berpergian lama macam tu. biasa 4 hari saja. Tapi tak mengapalah.. Pasti ada hikmahnya. Insya Allah :)

Anak anakku meneruskan hari seperti biasa di rumah kecil kami ini. Bangun seawal jam 7 pagi, makan dan mandi, serta diperdengarkan juzuk amma sebagai hiburan pertama di pagi hari. Sempat juga tasmik surah al Balad. Alhamdulillah semakin lancar bacaan, meski belum sempurna. 

Selepas itu menonton video yang ummi baru download. More videos about seasons, wind, cloud, plants etc (subjek favourite anas zaydan) adik pun enjoy sajalah dengan video tersebut.

Mussaab sejak akhir akhir ini asyik meminta iPad. Maklum dah pandai tekan tekan. Kalau dia main jangan siapa ambil. Meraung jawabnya. Hmm.. Risau pula ummi. Hope u learn something from it..like along. Not just playing ok :)

Anas juga asyik dengan mainan( set train) yang baru abi beli. Asyik juga dengan car track dan segala jenis car dan lain lain kenderaan mainan miliknya. Itu jugalah yang menjadi kerinduannya sepanjang berada di kampung. Suami tak lokek membelikan permainan yang dia minat kerana dia bermain dan belajar melalui permainannya :)






Sekitar jam 11.30 pagi aku tidurkan Mussaab dan diri sendiri turut terlena. Anas masih asyik dengan mainannya. Langsung tak mahu tidur.

Selepas waktu zohor juga masing masing leka bermain. Ummi tak tahu nak buat aktivii apa yang menarik. Hari ni sekadar lukis lukis pokok dan temankan anak bermain. Sambil bermain sambil berinteraksi dan bertanya tentang apa yang dia sudah belajar. 

Lukisan ummi :D




Lukisan Anas. Silakan cari pokoknya :D


Hingga ke petang hari, makan dan mandi. Sama sama kemas permainan yang bersepah. Sampai ke Maghrib, main saja walau masing masing dah mengantuk.

Selepas Maghrib tasmik surah al Balad lagi. Janji dengan Anas nak bagi stiker fruit atas  kejayaan dia menghafal surah tersebut. Alhamdulillah bacaan makin baik. Seterusnya surah al Fajr... Lebih panjang ayatnya :) insya Allah Anas boleh.

Anas's tree makin berbuah ranum :)



Masing masing pun dah mengantuk, serentak tidur meskipun jam baru pukul 8 lebih. Alhamdulillah... Lenalah tidur sayangku. Moga hari esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik

Ligat berfikir aktiviti untuk hari esok. Tiada idea... Tapi tak nak masa berlalu tanpa sebarang pengisian. Kesian anak anakku...

Semoga esok ada pelajaran baru untuk Anas dan Mussaab:)

0 comments:

Post a Comment