Tuesday 22 September 2015 By: Naemah

9 ZULHIJJAH 1436: HARI ARAFAH



Hari ini 9 Zulhijjah 1436

Alhamdulillah diberi kesihatan dan kesempatan untuk berpuasa di hari yang mulia ini. 

Hari ini para jemaah haji berkumpul di Arafah untuk menyempurnakan ibadah haji. 

Entah mengapa fikiran terbang jauh hingga ke tanah suci. Sayu dan damai menggambarkan lautan jemaah haji di sana. 

Mungkin kerana salah seorang dari mereka ialah ibu mertuaku. Semoga Allah beri kesihatan pada mak, mudahkan urusan mak dan terima haji mak. Dan semoga Allah permudahkan urusan semu jemaah haji di sana. Insya Allah.

Mungkin kerana kejadian tragedi berdarah tempoh hari di mana ramai jemaah syahid di sana. Sayu dan pilu mengingatkannya, tetapi aku pasti mereka sedang berbahagia di sisi Tuhan :')

Mungkin juga aku rindu untuk ke sana. Rindu untuk menjejakkan kaki ke tanah suci. Menyimpan impian untuk ke sana bersama suami tercinta dan anak anak. Menunggu jemputan Allah untuk menunaikan umrah dan juga haji. Permudahkanlah ya Allah..

Tanah suci itu, tanah yang pernah ku jejak suatu ketika dulu. Rindu untuk sujud di hadapan Kaabah. Di sana pernah kutitipkan doa yang panjang. Allah telah memberi kehidupan yang lebih baik dari yang kupinta. 

Antara doaku di sana ialah tentang jodoh yang masih tidak pasti. Namun hari ini jodohku sudah jelas, malah dikurniakan pula anak anak yang comel, bijak dan soleh. Alhamdulillah:) 

Aku memohon ya Allah... Semoga dimurahkan rezeki, dan dikurniakan kesihatan untuk menjejakkan kaki lagi ke tanah suci bersama suami dan anak anak. Semoga mendapat umrah dan haji yang mabrur. Aameeen..


0 comments:

Post a Comment