Tuesday 22 September 2015 By: Naemah

AKTIVITI ANAK-ANAK DI KAMPUNG

Hari ini hari ke 10 aku dan anak anak berada di kampung. Sangat lama rasanya. Kebetulan pula nak sambut aidiladha, dan suami pula terpaksa bekerja lama sedikit di Labuan, maka kampung lah tempat tuju kami tiga beranak :)

Di kampung anak anak agak bebas berlari memandangkan rumah di kampung lebih besar berbanding rumah sewa kami di Kajang. Tetapi... Tak banyak perkara yang dapat dilakukan bersama anak anak memandangkan kami hanya pulang dengan pakaian saja :) tiada buku, tiada mainan, tiada kertas dan pen, tiada tv dan video... Tiada segalanya yang boleh membuatkan si anak asyik dan leka. 

Untuk memastikan anak anak tidak bosan, ummi perlu fikirkan aktiviti yang menarik. Aduhai... Ummi pun tak tahu apa yang boleh dilakukan di sini. 

Kerana tiada alat tulis, aku dan anak anak berusaha ke kedai mencari alat tulis. Beli pen, krayon, marker, guntimg dll. Dapat juga la anak anak melukis dan menconteng :D



Bosan melukis, Anas bermain dengan permainan yang ada di rumah mek. Tak banyak pun, tapi boleh la untuk dia ubat rindu pada mainannya di rumah tu. Anas bermain mengikut kerativitinya.

Di rumah p.long

Ada ketikanya, aku membawa anak anak ke rumah kakak dan abangku. Alhamdulillah mereka tinggal tak jauh dari rumah ibuku. Boleh la bawa anak anak berjalan, dan taklah terperap saja di rumah ini.

Antara aktiviti lain di kampung, bermain biji getah. Hehe... Budak kampung je kot yang kenal biji getah ni. Permainan aku masa budak budak dulu :) aku minta kakakku carikan, dan maka beraktivitilah kami dengan biji getah ini. 





Hafazan tak dilupakan, meskipun agak slow progressnya di sini. Sempat juga tasmik surah al Fajr yang sedang dihafal. Alhamdulillah hampir lancar hafazan surah yang panjang ini (30 ayat), meskipun ada juga ayat yang tertukar. Tak apalah, yang penting hafazan improve. Di samping itu, diperdengarkan surah hafazan seterusnya iaitu surah al- Ghasyiah. 

Satu lagi hiburan untuk anak anak ialah ipad. Walaupun Anas sebenarnya dah kurang berminar pada ipad, namun dek kerana tiada hiburan lain, ipad tetap menjadi pilihan. Tetapi di kebanyakan masanya, ipad berada di tangan Mussaab :)


Begitulah kehidupan seharian di kampung ini. Agak berbeza dengan kehidupan di rumah kami. Tak mengapalah, biarkan anak anak menikmati segala perbezaan ini. Apa yang aku harapkan, hari hari mereka tak berlalu dengan sia sia tanpa sebarang manfaat yang dapat mereka kutip. Amat rugi sekali sekiranya masa emas mereka ini dibiarkan berlalu dengan sia sia..

0 comments:

Post a Comment