Thursday 3 September 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 030915

Hari ke 4 suami di Labuan. Masih berbaki 4 hari. Menanti penuh sabar :)

Anak anak bangun agak awal hari ni. Pukul 6 lebih masing masing dah memulakan hari. Ummi tak sempat nak buat apa lagi. On kan pc dan terus pasang juzuk amma untuk mereka. Masing masing buat hal sendiri, main permainan yang ada.

Kemudian mandi dan main lagi sementara tunggu ummi masak. Masak nasi dan lauk terus, sebab niat nak bawa anak main kat luar (luar rumah je). Masak pun simple simple je. Ayam goreng, dan lauk gulai tempoyak yang ada di freezer. Sekejap saja, siap dan makan bersama.

Pasangkan video kegemaran anak anak sementara ummi perlu selesaikan sedikit lagi kerja. Anas mengambil kertas dan menulis. Happy sebab semalam dapat hasilkan lukisan pertama tanpa bantuan ummi. Hari ni nak melukis lagi. Kerana minatnya pada pokok dan alam, terhasil lukisan seperti yang dia mahukan :)

Lukisan pertama Anas. Perhatikan apa yang dilukis :)



Mussaab layan video. Hari ni xde minta ipad lagi :)


Dalam pukul 9 pagi bawa anak anak ke taman permainan di belakang bangunan. Kesian, dah 3 hari terkurung. Memandangkan abi lambat lagi balik, ummi bawa juga la keluar rumah. Biarkan mereka bermain sepuasnya di sekitar kawasan aparment itu. 


Dialog pagi tadi :)


Pukul 10 lebih ajak anak anak balik ke rumah. Best juga ambil angin di luar. Suasana agak sunyi kerana waktu orang bekerja. Sesekali ada juga orang lalu lalang di kawasan itu. 

Balik rumah, buka video balik, and Anas sambung melukis balik, dan mewarna juga. Nampaknya hari ni tak asyik dengan car sangat :) tapi main juga. 

lepas lunch melukis lagi. Kali ni minta ummi lukis road signs pulak. Haish... Ummi bukan pandai melukis sangat. Lukis juga la, layan permintaan anak. Lukisan buruk pun takpe la. Adik dah mula teringat ipad. Bagi la dia main. 





Pukul 2 petang ummi minta tidur tapi pakat sambung main di atas katil. Akhirnya ummi seorang yang tertidur. Kerap pula dikejutkan untuk minta itu dan ini. Anas juga tertidur akhirnya, tinggal Mussaab yang tak nak tidur sampai ke sudah meskipun disusukan beberapa kali. Nak main ipad jugakkk!!

Dah dekat pukul 5 mula merengek, mengantuk dah. Anas pula asyik dok suruh ummi lukis road signs. Aduhai anak... Ummi tak pandai melukis la sayang. Lukis juga la... Amazingly, banyak simbol yang dia hafal hasil tengok video yang ummi download. Contohnya, roundabout ahead, junction ahead, cross road, falling rock etc..Masya Allah.. Dia perhati betul :) dia sebut dan ummi kena lukis. Terkulat ummi dok fikir camana simbolnya. Buka video, tiru dan lukis ikut jadi. Boleh laa :D


Lepas tu kemas segala mainan yang bersepah dan sapu sampah semua, masak nasi goreng dan makan bersama. Kemudian mandikan anak anak dan solat maghrib.

Selepas maghrib baca surah al fajr bersama Anas. Bantu betulkan bacaan dan hafazan. Mussaab juga dengan aktivitinya sendiri. Kemudian facetime dengan abi. Anas rindu nak bercakap dengan abi. Kalau call memang dia ajelah yang bercakap :) happy dapat dengar suara abi dan bercerita pada abi. 

Lepas solat Isyak, masing masing dah merengek dan mengantuk. Anas kejap kejap menangis. Rindu abi katanya :'( mungkin betul rindu...abi pergi lama kali ni. terpaksa la ummi pujuk. akhirnya dah tidur keduanya. semoga lena anak anakku. semoga esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik :)

0 comments:

Post a Comment