Sunday 6 September 2015 By: Naemah

BUKAN KERANA TERLALU BAIK DAN SEMPURNA

Apa tujuan blog ini diwujudkan?? Usia masih setahun jagung dan entri pun tak banyak sangat. Apa yang dicatatkan pun hal hal yang indah dan baik baik saja tentang rumahtangga dan anak anak. Sempurna dan bahagia sangatkah keluarga ini???

Akan kurungkaikan satu persatu :):):)



image: here

Tujuan asal membuat blog ini adalah untuk mencatat tentang education atau pembelajaran anak anak. Walaupun anak anak masih sangat kecil, namun rasa rugi kalau tidak dicatatkan tentang pencapaian dan perkembangan mereka, dan bagaimana mereka belajar. Mana tahu, boleh jadi guide pada mereka yang mencari. Hakikatnya, anak anakku bukanlah lebih pandai atau lebih baik dari  anak anak orang lain. Di sebalik pencapaian anak anak yang dicatatkan di sini, masih terlalu banyak lagi yang belum anak anak capai dan perlu belajar sebenarnya :)

Kerana di dalam kepala ni ada banyak benda yang nak ditulis, maka ia bukan blog tentang education anak anak semata mata. Ada hal rumahtangga dan keluarga, ada juga cerita cerita lain. Maka aku mengambil keputusan untuk asingkan tentang pembelajaran anak anak di page khusus (boleh rujuk page homeschooling)

Apa yang dicatatkan kebiasaannya adalah tentang kehidupan yang baik dan membahagiakan. Tentang suami, tentang anak anak, di sebalik nasihat yang terselit. 

Namun adakah kerana kehidupan kami sangat bagus dan sempurna? Adakah kerana kami pasangan yang sangat bahagia dan mempunyai anak anak yang sangat comel, cerdik dan baik? 

Tidak sekali kali. Aku menulis dan menasihati bukan kerana aku terlalu baik, atau kehidupan rumahtangga kami sudah sangat sempurna. 

Aku menulis untuk menyampaikan nasihat yang baik. Aku menulis untuk mengajak diri bermuhasabah. Aku menulis kerana memang aku suka menulis :)

Kerana hal rumahtangga menjadi minat dan keutamaanku, maka blog ini terhasil untuk bercerita dan fokus tentang realiti hidup berumahtangga. Bukan banyak sangat ilmu atau pengalaman tentang rumahtangga. Namun yang pasti, pengalaman banyak mengajar. Kesilapan yang sering dilakukan juga banyak mengajar. 

Aku menulis melalui pengalaman, melalui pembacaan, melalui pemikiran dan ilham.

Kalau watak bahagia yang aku tampilkan bukan bermakna aku tidak pernah kesedihan. Bukan juga kerana kehidupan rumahtanggaku tidak pernah teruji. Hakikatnya aku dan kita semua sama saja. Meniti bahagia bersama ujian yang pasti mendatangi.

Saat aku menceritakan tentang baik dan bagusnya anak anakku, bukan juga bererti mereka tiada karenah yang menguji hati ibu sepertiku. Pastinya ada, lumrah si anak kecil. 

Namun aku tidak mahu mencatat sesuatu yang berbentuk negatif di dalam dunia rumahtangga. Semua orang perlu tahu bahawa di dalam dunia rumahtangga, pasti ada pahit dan manisnya. Aku memilih untuk menulis yang baik baik saja. Semoga yang baik baik itu akan sering membuatkan hatiku tersenyum indah. Semoga yang baik baik ini akan membuat insan lain turut terinspirasi. 

Hakikatnya kita sama... Tiada apa yang membezakan kita di sisiNya kecuali taqwa. 

Kita sama sama mengharapkan rumahtangga diberkati. Hidup saling berkasih sayang di antara suami isteri dan anak anak. Insya Allah

image: here

0 comments:

Post a Comment