Wednesday 16 September 2015 By: Naemah

AFTER 1 WEEK WITHOUT ABI

Hari ketiga di kampung...

Sudah 8 hari anak anak berjauhan dengan abinya. Hati sarat rindu, menanti penuh pengharapan.

Anak anak bangun seawal 7.30 pagi. Alhamdulillah hari ini boleh facetime dengan abi setelah beberapa hari tak mendengar suara abi dan tak melihat wajah abi. 

Hari ini Anas dan Mussaab leka dengan aktiviti melukis. Melukis dan menconteng :) Entah berapa helai kertas dah habis diangkut. Ummi membiarkan saja, asalkan anak tidak bosan.

Lukisan Anas masih bertemakan alam/nature. Suka sangat dia melukis pokok, awan, angin, hujan, daun, dan yang sewaktu dengannya. Layan saja, kerana itu minatnya :)

Mussaab pula suka menconteng lantai. Dihulur kertas pun dia menolak. Lantai jugak yang best. Baju seluar pun dipenuhi dengan contengan krayon. 





Ipad juga menjadi pilihan anak anak terutamanya Mussaab. Bila ipad di tangan, dah tak peduli pada yang lain dah. Masa tidur pun sekejap sangat. Anas pula langsung tak tidur di siang hari.

Makan juga agak kurang berselera, masing masing dalam keadaan selesema termasuk aku. Anas hari ni dah sihat, setelah 2 hari demam. Aku juga, rasa berat saja kepala ni. Semoga tak mudarat..

Sekitar 6 petang, Anas menangis sayu. Memanggil abi, dan menyatakan rindunya. Hatiku turut pilu.. Biasanya dia tak menangis seperti ini. Mungkin sangat rindu, kerana kali ini pemergian abi sangat lama. Puas juga nak memujuknya :') Mussaab... Alhamdulillah ok je :)

Sering juga ajak balik Kajang. Dah tentu rindu pada permainannya. Maklumlah, kat sini takde apa apa. Pasti bosan yang amat. Hai... Kesian anakku. Aku pula hari ni rasa lemah badan, selesema macam nak demam rasanya. 

Dari Maghrib hingga Isyak, masing masing nampaknya dah mengantuk, tapi masih tak mahu tidur. Anas asyik dengan lukisannya, Mussaab dengan ipadnya. Dah tutup lampu pun, masih tak mahu tidur. 

Akhirnya...9.30 malam keduanya lena. Sayu hati memikirkan anak anak yang rindukan abi. Aku mengerti kerinduan iti kerana aku juga rindu. Namun lebih pilu bila mendengarkan ungkapan rindu itu dari si anak :'(

Ya Allah.. Semoga Engkau menyatukan kami sekeluarga dengan cinta dan kasih sayang. Engkau saja yang mengerti bahawa kami terlalu RINDU :')




0 comments:

Post a Comment