Wednesday 23 September 2015 By: Naemah

JIKA MAMPU KULUAHKAN

Jika mampu kuluahkan...

Sebagai seorang isteri, percayalah bahawa diriku sangat mencintaimu.
Cinta yang aku sendiri tidak sedar bilakah hadirnya.
Namun saat dirimu sah bergelar suami, ketika itu sudah ada cinta yang indah menghiasi hati...

Jika mampu kuluahkan..

Hari berganti hari, tahun berganti tahun, kita lalui kehidupan bersama.
Tempuh bahagia bersama, harungi suka duka bersama.
Kadang hatimu kulukai, kadang hatiku yang mudah terguris.
Namun aku sedar kemaafanmu sentiasa ada untukku.
Percayalah aku juga tidak pernah memendam rasa, atau menyimpan marah. 
Apa yang pasti, cinta tetap di hati...

Jika dapat kuluahkan...

Berjauhan denganmu sering membuatkan aku rindu.
Walau sebentar, rindu tetap hadir.
Percayalah aku tidak pernah bosan saat dirimu di sisi.
Malah lebih tenteram jika dirimu ada bersamaku.
Namun barangkali sikapku seperti aku tidak menghargai.
Ada ada saja tingkah yang menguji sabarmu.
Maafkan aku, hati cukup derita saat kau tiada di sisi...

Jika mampu kuluahkan...

Aku tidak cukup kuat untuk harungi hidup ini sendirian tanpamu.
Apalagi untuk menjaga dan mendidik amanah Allah ini.
Tugas ini sangat berat.
Aku tak mampu melakukan sendirian.
Malah dalam semua perkara, aku sedar aku terlalu bergantung padamu.
Maafkan aku kiranya di bahumu terpikul banyak tanggungjawab, di fikiranmu hadir pelbagai kekusutan, di jiwamu tersimpan segala keresahan.
Maafkan aku yang tak berupaya mencipta damai di hatimu...

Andai dapat kuluahkan...

Aku wanita yang punya rasa cemburu.
Kerana ku sedar aku bukan insan rupawan. 
Usia juga tidak lagi muda belia.
Serba kekurangan di sana sini.
Jika mahu membuat perbandingan, jadilah aku wanita terpinggir.
Namun aku serahkan pada imanmu untuk menjaga hatimu.
Cemburu ini aku simpan di hati, kerana naluriku kuat mempercayai kesetiaanmu...

Andai dapat kuluahkan...

Meski dengan penuh rasa cemburu dan deraian air mata.
Saat aku gagal membuatmu bahagia.
Saat aku gagal menjadi ibu yang baik untuk anak anak.
Pasti aku dihadapkan dengan persoalan yang menyakitkan ini.
Mungkinkah ada insan lain yang lebih baik untuk menjaga dan membahagiakanmu dan anak anak??
Mungkinkah ada selain aku dan selepas aku??
Hatiku sakit memikirkan kegagalanku sebagai seorang isteri dan ibu..

Andai dapat kuluahkan..

Betapa aku beruntung dan bertuah memiliki dirimu..
Ada kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri..
Sedang aku mencari di mana kelebihanku untuk dirimu banggakan..
Aku tak punya, selain rasa cinta ini..
Kadang aku malu untuk berganding denganmu.
Dan malu andai ada yang memerhati dan menilai antara kita berdua...

Andai dapat kuluahkan...

Dalam meniti bahagia bersama, sering pula kita tidak sependapat, berbeza pemahaman dan tafsiran, berbeza penilaian dan tindakan, hingga mengundang pertelingkahan dan salah sangka. 
Kadang aku rasa dirimu jauh walau hakikatnya sangat dekat.
Kadang merasakan takut untuk mendekatimu dan memelukmu.
Segan untuk bergurau senda dan bermesra.
Saat tegang itu aku menjadi amat takut sekali.
Sekiranya aku atau dirimu yang pergi dulu, apakah akan ada keredhaanmu buat diriku.
Aku takut pada kemurkaan Allah.
Takut menjadi isteri derhaka yang dilaknat Tuhan..

Andai dapat kuluahkan...

Aku percaya kebahagiaan dan kerukunan rumahtangga kita bergantung pada keredhaan Allah.
Betapa penting meraih cintaNya sebelum meraih cinta manusia.
Betapa cinta Allah mengundang bahagia dalam kehidupan manusia.
Aku sedar aku perlu perbaiki hubunganku dengan Sang Pencipta.
Aku diterpa dan dihimpit rasa berdosa.
Astaghfirullah... Aku insan yang penuh dengan dosa.
Ingin aku kembali melangkah mendekatiNya yang Maha Pengasih.

Andai dapat kuluahkan...

Aku impikan kehidupan bahagia bersamamu di dunia dan di akhirat.
Aku ingin menjadi pendamping dan bidadarimu selamanya.
Aku ingin melangkah ke syurga bersamamu dan anak anak.
Aku ingin mencintaimu selama hayat dan sesudahnya.
Aku mahu menjadi saksi dirimu seorang suami yang Soleh dan ikhlas menjaga amanahNya.
Kerana aku tahu dirimu sedang mencuba dan berusaha memberikan yang terbaik untuk keluarga ini.
Aku hargai segalanya, dan Allah lebih tahu menilai hati dan usahamu..

Andai dapat kuluahkan...

Terlalu banyak yang ingin diluahkan
Cuma satu yang perlu kau tahu
AKU SANGAT MENCINTAI DIRIMU


0 comments:

Post a Comment