Thursday 20 August 2015 By: Naemah

ZINA HATI: USAH PANDANG REMEH

Nukilanku suatu ketika dulu
(JULY 2010)

Semoga bermanfaat
-------------------------------------------------------------------------------------------------


Peringatan buat teman2, adik2, anak2 dn diri sendiri semestinya...


Sabda Rasulullah yg bermaksud: 
"mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia" HR Bukhari dan Muslim

Saudara2 ku… jika dengan hati juga kita boleh berzina… tidak mustahil jika setiap seorang dari kita ini pernah melakukannya… iye kan? Namun sesungguhnya pintu taubat itu sentiasa terbuka luas buat hamba2Nya yang ingin kembali dan menyucikan hati….


Picture: here

Buatmu yang masih sendirian, sedang dilamun cinta, sudah bertunang, yang sedang ber’couple’, hatta yang anti couple sekalipun… berhati2lah dengan zina hati yang kadang2 kita x sedar.. hanya dengan keimanan yang mantap saja dapat kita menghindari dan membawa diri keluar dari daerah maksiat ini.. tidak gerunkah kita pada firman Allah:


وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلاً  
“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)” (17:32)



Zina hati itu satu permulaan… jika hati sudah teringat2..terbayang2…terindu2 pd yg bukan mahram… maka beristighfarlah… zina hati boleh membawa kepada zina2 anggota yang lain… mata merenung, tangan menyentuh, lidah melafazkan ungkapan2 manis… dan seterusnya.. Na’uzubillah…  


Yang sedang bercinta, sudah masanya untuk menukar arah.. kepada hubungan yang lebih berkat dan selamat iaitu sebuah perkahwinan.. yang sedang bertunang, jagalah keberkatan pertunanganmu demi sebuah kemanisan selepas pernikahanmu… dan yang masih sendirian, jagai hatimu dan dirimu kerana yang bakal hadir kepadamu juga seorang yang terjaga iman dan kehormatannya…InsyaAllah….


Di sini dikongsikan tips untuk mengatasi zina hati. 



• Ikhlas kepada Allah. Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas kepada Allah bermakna selalu berusaha berada di pintu ibadah dan memohon kesembuhan daripada Allah. Jika kita ikhlas kepada Allah, Allah akan menolong kita daripada penyakit kerinduan melalui cara tidak pernah terdetik di hati. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan: “Sungguh jika hati telah berasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, nescaya ia tidak akan menjumpai hal lain yang lebih manis, indah, nikmat dan baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu dicintainya, melainkan selepas memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya.  


• Doa mengundang sikap, rasa fakir dan rendah diri di hadapan Allah. Oleh itu doa adalah salah satu bentuk ibadah yang agung. Ketika kita berada dalam kesempitan, kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, berasakan Allah amat dekat mendengarkan rayuan.  


• Mengurus mata dan pandangan. Pandangan yang berulang-ulang adalah suis penting menyalakan api rindu. Orang yang memandang dengan sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh. Ibnul Qayyim menyatakan: “Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya.” 


• Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik. Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan. 


Bersama2 kita renungkan dan amalkan… sesungguhnya keimanan itu perlu hadir bersama hati, lisan dan tindakan… jangan sekadar tahu ye… itu bermakna kita memandang remeh pada dosa…


0 comments:

Post a Comment